آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس در حوزه تخصصی گوش و حلق و بینی دو کاربرد عمده دارد : تشخیص و درمان که در ادامه هر یک از این کاربرد ها را بررسی می کنیم .

آندوسکوپی بینی و سینوس

 

تشخیص بیماری

در این کاربرد از دستگاه آندوسکوپ برای شناسایی بیماری ، علل گرفتگی بینی ، دلیل حساسیت ، اختلالات تنفسی و بویایی ، خونریزی ها و . . . استفاده می شود.

طبق نظر دکتر محمد گلی آندوسکوپی بینی و سینوس برای شناسایی بیماری ها و منشا آنها کاملا بی خطر و بی عارضه است البته اگر این اقدام توسط یک پزشک متخصص صورت پذیرد.

تشخیص با این دستگاه خطرات ابزار های تشخیصی دیگری چون سی تی اسکن و ام آر آی را نداشته و به دلیل بی نیازی از تابش اشعه ها به بافت های بدن ، می تواند به دفعات مورد استفاده قرار گیرد.

دوربین مخصوصی که در این دستگاه قرار دارد، کلیه بافت ها و مجاری بینی را برای جراح قابل مشاهده ساخته و به آسانی منشا مشکلات را نمایان می سازد.

همکاری بیمار با پزشک متخصص در این امر لازم و ضورری است تا دقیق ترین ارزیابی و بررسی انجام شود و نتیجه قطعی صادر گردد. آندوسکوپی بینی و سینوس با هدف تشخیص لازم است با بیحسی موضعی صورت پذیرد و به شکل سرپایی درمطب یا کلینیک قابل انجام است .

 

آندوسکوپی بینی و سینوس

 

درمان بیماری

همانطور که گفته شد ، کاربرد دیگر آندوسکوپی درمان بیماری ها و مشکلات حوزه بینی و سینوس است . برای درمان به کمک آندوسکوپی لازم است اقدامات تخصصی در اتاق عمل و تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام پذیرد .

اگر گرفتگی دهانه سینوس ها موجب عفونت سینوسی یا سینوزیت شود یا ترشحات اختلالاتی داشته باشند ، تهویه سینوس ها یا معابر بینی با مشکلاتی موجاه شده باشد و . . .  با کمک آندوسکوپی بینی و سینوس می توان مشکل را رفع کرده و به درمان بیماری پرداخت.

برای پرداشت برخی از پولیپ ها با توجه به موقعیتشان ، اجسام خارجی که مشکلات عدیده ای را به همراه آورده اند ، برای رفع تنگی مجراهای هوایی و بویایی ، می توان از آندوسکوپ کمک گرفت.

با این درمان بافت های طبیعی و سالم بینی دست نخورده باقی مانده و تنها بخش هایی درگیر با عارضه تغییر حالت می دهند و بهبودی خواهند یافت . از آندوسکوپی برای رفع تومورهای قاعده جمجمه ، نشت ممایع مخاطی ، استخراج تومورهای سرطانی و . . .  استفاده های مفیدی می شود .

آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس چیست؟

آندوسکوپی بینی و سینوس یک روش معاینه است که به متخصص اجازه می دهد  تا با استفاده از تصاویر واضح و با شدت بالا، بینی ها و سینوس ها، حنجره، و ساختارهای اطراف آن را مشاهده کنند.

این معمولا با استفاده از یک آندوسکوپ انعطاف پذیر انجام می شود که از طریق بینی وارد می شود. هنگامی که توسط یک متخصص با تجربه انجام می شود.

چرا شما نیاز به آندوسکوپی بینی دارید؟

متخصص  شما ممکن است آندوسکوپی بینی را برای تشخیص بیماری های بینی مانند سینوزیت (انسداد سینوس)، انسداد بینی، خونریزی بینی، پولیپ بینی و همچنین انواع مختلف بینی ترومای حنجره استفاده کند.

آندوسکوپی بینی یک روش ساده است که به پزشک اجازه می دهد تا  ساختار داخلی از قسمتهای بینی و دهانه های سینوس های شما را بررسی کند.

آندوسکوپی بینی به همراه سیتی اسکن می می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دقیق تر باشد سی تی اسکن نمای داخل سینوس ها و ساختارهای منحصر به فرد در سر شما را ارائه می دهد. هنگامی که شما  هم از آندوسکوپی و هم از سی تی اسکن استفاده می کنید این اطلاعات کامل برای تشخیص مشکلات می تواند کمک بسیاری به پزشک کند.

 

آندوسکوپی بینی و سینوس

 

آندوسکوپی بینی چیست؟

آندوسکوپ لوله ای نازک و کوچک است که با یک نور در یک انتها و یک چشمی یا دوربین متصل به یک مانیتور تصویری ایجاد می کند.  اندوسکوپ ها توسط بسیاری از پزشکان برای ارزیابی فضاهای داخل بدن از جمله ریه ها، معده، بینی و سینوس استفاده می شود. علاوه بر این، پزشکان از اندوسکوپ برای تارهای صوتی و بافت های گلو استفاده می کنند.

قبل از آندوسکوپی بینی، بینی را با یک ضد انعقاد موضعی اسپری می کنند تا بی حسی موضعی ایجاد شود و  تورم کاهش پیدا کند و راه را برای اندوسکوپ گسترش دهند. این روش معمولا دردناک نیست .آندوسکوپی بینی امکان بررسی دقیق به حفره بینی و سینوس را فراهم می کند . پزشک از آندوسکوپی، برای قسمت های دارای تورم در غشاهای مخاطی، برای حضور ترشحات غلیظ از تخلیه سینوس ها، برای افزایش توربین ها و برای حضور پولیپ ها استفاده می شود.

نظرات بسته شده است.