جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته ، شایع ترین آسیب استخوانی در صورت است. با توجه به شیوع زیاد آن ، مراجعه کنندگان به مطب و درمانگاه همواره سؤالاتی در مورد نحوه تشخیص آن دارند و اینکه آیا همواره نیاز به رادیوگرافی هست ؟ و زمان جا اندازی و روش جا اندازی آن چگونه است ؟ عوارض جراحی بینی و اثرات آن بر روی صورت چیست ؟ این پروسه نوعی جراحی درمانی به حساب می آید که توسط بهترین جراح بینی تهران ، دکتر محمد گلی با بهترین متد روز انجام می گیرد.

جراحی بینی شکسته

شیوع شكستگی

شکستگی بینی بیشتر در مردان اتفاق می افتد و نسبت آن حدود 2 به 1 در مرد به زن و در سنین 15 تا 30 سال شایع تر هست. آسیب به صورت در بیماران جوان تر ، بیشتر باعث جابجایی و شکستگی قطعات بزرگتر استخوان بینی می شود ، در حالی که بیماران مسن تر استخوان های شکننده دارند و بیشتر دچار خُرد شدگی استخوان می شوند. هنگامی كه استحکام بینی از دست برود ممکن است تغییرات نامطلوب در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد شود. بنابراین جراح گوش و حلق و بینی باید بر مبنای ماهیت و وسعت آسیب ، درمان خاصی مانند جراحی بینی شکسته را در نظر قرار دهد.

٨٠٪‏ شکستگی های بینی در منطقه تبدیل قطعه نازک انتهایی به قطعه ضخیم ابتدایی در یك سوم تا نیمه استخوان بینی است. شیوع آسیب به صورت در کودکان بسیار کمتر از بالغین است. فاکتورهای فیزیکی مهم در کودکان و اندازه کوچک بینی آن ها باعث می شود که نیروهای شدید را محدود کرده و بافت نرم ، در حکم حفاظتی برای اسکلت صورت عمل می کند. آسیب های بینی در کودکان کم سن و سال بیشتر در غضروف اتفاق می افتد تا استخوان ، قابلیت ارتجاع و نرم بودن غضروف استخوان در کودکان مسئول عدم جابجایی قابل توجه در شکستگی این ساختمان ها است.

خونریزی از بینی :

در مواردی که بینی شکسته است خونابه و مخاط راهی برای خروج ندارد و منجر به مسدود شدن حفره ها می شود. کبودی در کنار بینی و چشم ها به وجود می آید که عمدتا دو الی سه روز بهبود می یابد. نشانه هایی که احتیاج به درمان سریع پزشکی خواهد داشت در ادامه به آن ها اشاره می شود عبارتند از :

  • عدم توقف خونریزی از بینی
  • خروج مایع سفید از بینی
  • اختلال در تنفس
  • حالت بینی کج می شود

چه افرادی در معرض شکستگی بینی قرار می گیرد ؟

به گفته دکتر عمل بینی در پی بروز برخی حوادث ممکن است که بینی دچار شکستگی شود. در نتیجه هر فردی ممکن است دچار حادثه شود و در پی آن شکستگی بینی را تجربه کند و در واقع نمی توان این اتفاق را مختص به تعداد مشخصی اختصاص داد. البته احتمال این شرایط برای برخی از افراد بسیار بیشتر از دیگر اشخاص می باشد. عبارتند از :

  • بسکتبالیست ها
  • فوتبالیست ها
  • بوکسر ها
  • آن دسته از افراد که رزمی کار می باشند
  • در برخی درگیری ها و نزاع ها
  • استفاده از موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی
  • دوچرخه سوارها
  • اسکی بازها

اقدامات اولیه در منزل :

در صورتی که به صورت شما ضربه ای وارد شده است بهتر است که بیش از اینکه به دکتر مراجعه کنید برخی مراقبت ها را انجام دهید. در حالتی که خونریزی شدید دارید بهتر است که از راه دهان تنفس را ادامه دهید . دقت داشته باشید که مانع ورود خون به گلو شوید. جهت کاهش میز ان تورم و التهاب از کمپرس های سرد استفاده کنید. این کار را می توانید با یک تکه پارچه و چند تیکه یخ انجام دهید . داروهای مسکن ضد درد را می توانید استفاده کنید که از شدت درد وارده بکاهید. بهترین روش جراحی بینی شکسته می باشد در نتیجه بهتر است که یک جراح خوب بینی را در شهر خود بیابید

طبقه بندی بینی شکسته

شکستگی های بینی به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. انواع کناری : که در اثر نیروی وارد به کنار بینی ، باعث فرورفتگی یک سمت و برآمدگی سمت دیگر بینی می شود. این نوع شکستگی شایع تر است .
  2. انواع روبرو : در این حالت آسیب از بالا به صورت و بینی وارد می آید. این نوع شکستگی ناشایع تر است و معمولاً نیاز به نیرویی با انرژی بالایی دارد. در این حالت پُل بینی فرو رفته می شود و تغییر شکل ظاهری مشخصی را ایجاد می کند.

علائم وجود شکستگی در بینی

  • کبود شدن بینی و زیر چشم
  • بروز تورم و التهاب در ناحیه بینی و صورت
  • احساس درد و ناراحتی شدید در هنگام لمس بینی
  • بروز خونریزی از بینی
  • عوارض شکستگی بینی
  • ایجاد خونریزی در بینی و مسدود شدن سوراخ های بینی ، با لخته های خون مردگی
  • وارد آمدن آسیب های شدید به غضروف بینی ، نظیر پارگی غضروف و ایجاد عدم تقارن در بینی
  • انحراف در تیغه بینی و اختلال در تنفس
  • ایجاد قوز بر روی بینی ، در اثر آسیب دیدن و شکسته شدن پل بینی
  • کج شدن بینی و ایجاد بدشکلی های ظاهری در آن

اقدامات اولیه شکستگی بینی قبل از مراجعه به دکتر

  • برای کاهش شدت درد و تورم قبل از مراجعه به بهترین پزشک در تهران ، می توانید از یخی که در حوله یا کیسه پیچیده شده استفاده کنید و آن را هر ده دقیقه یک بار بر روی بینی خود قرار دهید. مواظب باشید یخ را به بینی فشار ندهید.
  • برای جلوگیری از جمع شدن خون در ناحیه پشت حلق ، تا حد امکان به جلو خم شوید.
  • برای توقف خونریزی به مدت 5 دقیقه با انگشت شست و اشاره خود ، قسمت نرم بینی را نگه دارید. اگر خونریزی متوقف نشد ، بعد از 10 دقیق مجددا این عمل را تکرار کنید.
  • برای کاهش درد می توانید از دارو های مسکن ، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

تشخیص شکستگی بینی

تشخیص شکستگی بینی بدلیل آنکه پس از آسیب ، تورم ایجاد می شود و تغییر شکل های جزئی را می پوشاند ، پس از کاهش تورم ، ٢ تا ٤ روز پس از آسیب انجام می گیرد.

بررسی های رادیولوژیک

در حالی که ارزیابی رادیولوژیک در بسیاری از مراکز اورژانس به صورت استاندارد انجام می شود ولی در حال حاضر برای شکستگی های معمول بینی ، غیر ضروری تشخیص داده شده است ؛ برخی از مقالات تأثیر بسیار محدودی برای این تصاویر رادیولوژیک در درمان و عوارض بیماری قائل هستند. علاوه بر این نماهای رادیولوژیک ، قدیمی یا جدید بودن شکستگی را نشان نمی دهد. در نهایت اینکه انجام رادیوگرافی استخوان های بینی به صورت معمول به علل پزشکی قانونی دیگر ارزش ندارد.

جراحی بینی شکسته

درمان شکستگی بینی بر اساس ارزیابی از ظاهر و عملکرد آن انجام می شود و توجیهی برای انجام رادیوگرافی معمول به دنبال یک صدمه به بینی وجود ندارد. با این وجود اگر پس از انجام معاینات بالینی ، شک به آسیب های قسمت میانی صورت وجود داشت ، رادیوگرافی صورت باید انجام شود. در کودکان ارزش بررسی رادیولوژیک آسیب بینی حتی از بالغین هم کمتر است زیرا که اغلب آسیب ها در اسکلت غضروفی رخ می دهد که دو سوم ساختمان بینی آن ها را تشکیل می دهد و در رادیوگرافی دیده نمی شود.

زمان جا انداختن

تورم قابل ملاحظه بافت های نرم بینی و اطراف آن می تواند درمان مؤثر اولیه را محدود کند. بین 5 تا 10 روز پس از آسیب ، استخوان های بینی تا حدی جوش خورده و حرکت دادن آن ها مشکل می شود. تثبیت استخوان به طور معمول در عرض 2 تا 3 هفته در بیماران جوان و سالم ایجاد می شود. در کودکان ، تثبیت شکستگی بینی به زمان حدود يك چهارم تا نصف بالغین نیاز دارد.

جراح بینی شکسته باید زمانی را برای جا انداختن انتخاب کند که ارزیابی درستی قابل انجام است و استخوان ها هنوز متحرکند. جا انداختن به روش بسته باید بین روزهای 3 تا 7 در کودکان و 5 تا 10 روز در بالغین انجام شود. در بیمارانی که مقدار تورم خیلی کم است ، جا انداختن زودتر انجام می شود. هنگامی كه آسیب های قابل توجه دیگری وجود دارد ، جا انداختن شکستگی بینی اولویت ندارد و می توان آن را به تأخیر انداخت.

در چه قسمت هایی از بینی ، شکستگی اتفاق می افتد ؟

شکستگی بینی ممکن است در هر قسمتی از بینی رخ دهد، اما بیشترین شیوع در قسمت استخوانی بینی وجود دارد. این قسمت از بینی که به عنوان پشت بینی شناخته می شود، شامل استخوان های بینی و استخوان های پیشانی است. همچنین، شکستگی ممکن است در قسمت های غضروفی بینی نیز رخ دهد.

آیا در صورت شکستن بینی باید به پزشک مراجعه کنم؟

بله، در صورتی که فکر می ‌کنید بینی شما شکسته است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. شکستگی بینی ممکن است باعث مشکلات جدی مانند خونریزی شدید، درد شدید، عفونت و یا مشکلات تنفسی شود. پزشک می‌تواند با بررسی بینی شما و انجام آزمایش هایی مانند ایکس ‌ری، تشخیص دقیقی از وضعیت بینی شما بدهد و در صورت لزوم، درمان مناسب را تجویز کند. لازم به ذکر است که در برخی موارد، شکستگی بینی نیاز به جراحی بینی دارد.

ریکاوری جراحی شکستگی بینی چقدر طول می کشد؟

زمان ریکاوری بعد از عمل شکستگی بینی به میزان شدت شکستگی، نوع جراحی انجام شده و وضعیت عمومی بدن شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، بیماران بعد از جراحی شکستگی بینی به مدت حدود یک هفته نیاز به استراحت دارند و باید فعالیت‌های سنگین را اجتناب کنند. همچنین، برخی از بیماران ممکن است به مدت چند هفته پس از جراحی دچار تورم و کبودی شوند. در صورتی که جراحی شما با استفاده از لیزر یا روش‌های دیگری انجام شده باشد، ممکن است زمان ریکاوری کوتاه‌تر باشد. به هر حال، بهتر است با پزشک خود درباره زمان ریکاوری پس از جراحی بینی خود صحبت کنید و دستورالعمل‌های درمانی را به دقت دنبال کنید.

عمل شکستگی بینی چقدر طول میکشه ؟

زمان عمل شکستگی بینی به نوع و شدت شکستگی، نوع جراحی انجام شده و وضعیت عمومی بدن شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، عمل شکستگی بینی به مدت یک تا سه ساعت طول می ‌کشد. پس از عمل، شما باید به دستور پزشک خود داروهای تجویز شده را مصرف کرده و دستورالعمل‌های درمانی را به دقت دنبال کنید. همچنین، باید از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید و به مدت حداقل یک هفته استراحت داشته باشید. به هر حال، بهتر است با پزشک خود درباره جزئیات عمل شکستگی بینی خود صحبت کنید و از او در مورد زمان عمل و روند ریکاوری بیشتر بپرسید.

 

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته :

اشخاصی که دچار شکستگی بینی می شوند تا دو هفته بعد از اتفاق رخ داده بهتر است به جراح مراجعه کرده و بینی تحت عمل قرار بگیرد. دقت داشته باشید که اگر مدت زمان طولانی از شکسته شدن بینی به هر علتی گذشته باشد و پس از آن فرد به پزشک مراجعه کند و درخواست جاانداختن بینی را داشته باشد بایستی بدانید که این امکان وجود ندارد و بهتر است که جراحی بینی شکسته را انجام دهد که بتوان عارضه رخ داده را بهبود بخشید.

تکنیک های جراحی بینی شکسته به شرح زیر است

دو روش جااندازی وجود دارد :

  • جا انداختن بینی شکسته با روش بسته

به عنوان درمان استاندارد بیشتر شکستگی های بینی ، مدت های زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرد. اعمال جراحی جهت جا انداختن شکستگی بینی می تواند به صورت سرپایی یا بستری در بیمارستان انجام شود. انتخاب محل جا اندازی به نوع و وسعت آسیب های همراه ، وضعیت عمومی بیمار و امکانات درمانی بستگی دارد. شکستگی های ساده بینی در بالغین را می توان با استفاده از مواد بی حس کننده موضعی و سطحی در مطب درمان نمود. استفاده از این تکنیک های موضعی از نظر نتیجه ظاهری و عملکردی با بی هوشی عمومی برابر است. بعد از جا اندازی شکستگی بینی ، داخل بینی پانسمان می شود و روی بینی گچ گیری به عمل می آید. تمام این پانسمان ها 5 روز پس از جا اندازی برداشته می شوند.

  • جا انداختن بینی شکسته با روش باز

زمانی مد نظر قرار می گیرد که تغییر شکل بینی یا انسداد بینی پس از جا اندازی بسته باقی بماند. در این روش ، پس از بلند کردن پوست ، قطعات شکسته استخوان باید به دقت حرکت داده شوند و در محل مناسب جاگذاری گردد و ثابت شوند. بیمارانی که علاقه به انجام یک رینوپلاستی ( جراحی زیبایی بینی ) در زمان تصحیح تغییر شکل بینی پس از صدمه را دارند ، به سپتورینوپلاستی کنترل نیاز خواهند داشت. دوره مناسب جهت عمل جراحی بینی شکسته ، 3ـ 6 ماه پس از آسیب است که تمام تورم از بین رفته و استخوان ها تثبیت شده اند. در کودکان عمل جراحی را می توان تا 15ـ 16 سالگی به تأخیر انداخت که در آن سن ، رشد صورت کامل شده است.

جراحی بینی شکسته

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

  • در روز های ابتدایی بعد از جراحی بینی ، به منظور کاهش تورم و کبودی در هنگام استراحت ، به کمک چند بالش سر را بالاتر از بدن خود قرار دهید.
  • بعد از جراحی به منظور تثبیت بینی ، به مدت یک هفته از گچ بر روی بینی شما استفاده می شود. از خیس کردن گچ روی بینی اجتناب کنید.
  • برای اینکه فشار کمتری به بینی شما وارد شود ، در هنگام سرفه یا عطسه ، دهان خود را کاملا باز بگذارید.
  • تا بهبودی کامل از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
  • جهت سرعت بخشیدن به روند بهبودی پس از جراحی ، تا 2 هفته از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنید.

هزینه جراحی بینی شکسته :

عمل بینی در راستای درمانی و زیبایی همواره برای افراد متقاضی قابل انجام است. در این حالت که فرد با بینی شکسته به جراح مراجعه کرده است ، ابتدا بایستی بهترین جراح بینی تهران میزان شکستگی بینی فرد را مشخص کند و طبق آن تصمیم به جراحی بینی شکسته بگیرد. در این پروسه همانند عمل بینی فاکتور های موثر بر روی قیمت نیز تاثیر می گذارند. مواردی از قبیل ، تیم بیهوشی ، دستمزد جراح ، کلینیک از لحاظ جغرافیایی ، میزان صدمات وارده به بینی شکسته ، نوع تکنیک به کار رفته و مقدار اصلاحات وارده همگی از موارد تاثیر گذار بر محاسبه هزینه عمل بینی شکسته به شمار می روند.
در این زمینه همیشه اولویت را بر انتخاب جراح حاذق و باتجربه قرار دهید زیرا در برخی موارد امکان بازگشت خطای رخ داده در حین عمل به علت بی تجربگی دکتر قابل جبران نخواهد بود ، در نتیجه برای پیشگیری از عوارض بعد از جراحی بینی شکسته بهتر است که در انتخاب بهترین پزشک تهران دقت بالایی داشته باشید. بنابراین بهتر است برای اطلاع دقیق از رنج قیمت به پزشک مراجعه کرده و پس از معاینات لازم و در میان گذاشتن توقعات عقلانی خود با دکتر ، هزینه نهایی عمل بینی شکسته را احتساب کنید.

شکستگی بعد از جراحی زیبایی بینی

وقتی جراحی زیبایی بینی انجام می دهید ، بدیهی است که باید سطح مراقبت از بینی تان را افزایش دهید و با توجه به حساس بودن بافت های ظریف آن ، این عضو را تحت مراقبت ویژه قرار دهید. اما به هر حال گاهی وارد آمدن ضربه به بینی ، بعد از عمل ، غیر قابل پیشگیری است و در برخی موارد ، شدت آسیب آنچنان بالاست که منجر به شکستگی بینی می شود. شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا در صورت وقوع چنین اتفاق ناخوشایندی باید جراحی بینی ترمیمی انجام دهیم یا جراحی انحراف بینی. برای یافتن پاسخ این سوال ، تنها راه ، مراجعه به جراح بینی ، جهت قرار گرفتن تحت معاینه است. جراح با ارزیابی دامنه آسیب وارد شده به بینی ، در خصوص نیاز به انجام جراحی ترمیمی و زمان مناسب آن شما را راهنمایی می کند.
شش هفته اول بعد از جراحی بینی ، حساس ترین دوره است و بافت های بینی که به تازگی شکل و فرم داده شده اند ، به شدت آسیب پذیر هستند. بهتر است در طول این مدت ، خیلی مراقب باشید تا برای پیشگیری از درگیر شدن در اتفاقات ناخوشایندی از قبیل شکستن بینی ، ناچار نشوید با چالش های آن دست و پنجه نرم کنید.
در برخی موارد ، ممکن است در دوره بعد از جراحی بینی ، به بینی تان ضربه وارد شود ولی شدت این ضربه در حدی باشد که تنها باعث ورم بینی شود. در چنین شرایطی ، جای نگرانی چندانی وجود ندارد و با زمان دادن و منتظر ماندن برای فروکش کردن ورم ، همه چیز به وضعیت نرمال خود باز خواهد گشت. اما برای اطمینان خاطر یافتن از جدی نبودن ضربه وارد شده به بینی و به عبارتی برای حفظ جانب احتیاط ، منطقی ترین کار این است که به جراح بینی تان مراجعه کنید تا ایشان با معاینه کردن بینی ، بهترین تشخیص را دهد.

نظرات بسته شده است.