انواع دفورمیتی بینی

انواع دفورمیتی بینی :

دفورمیتی بینی انواع گوناگونی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از : عدم تقارن در پره های بینی ، کجی بینی ، فرم زین اسبی ، فرم منقار ، کوتاهی بینی ، نوک تیز شدن یا برجستگی نوک بینی .

عدم تقارن پره های بینی :

در برخی بیماران به دلیل وجود ضعف در پرها و کمبود بافت غضروفی ، حالت پره ها از حالت متقارن خارج شده و یکی از حفره ها کوچکتر یا تورفته تر به نظر می رسد در موارد دیگری ، فضای میانی دو حفره به بالا کشیده شده که به دلیل تمرکز نیروی کشش به صورت نامساوی ، همانندی و تقارن پره ها به هم می خورد . دلیل دیگر این مشکل می تواند مادرزادی یا بروز حوادث گوناگون باشد که در این صورت فرم و حالت پره ها به صورت نامتعادل به هم می خورد .

انواع دفورمیتی بینی

کجی بینی :

دلیل بروز کج شدگی در بینی متفاوت است ولی ممکن است تیغه میانی در جراحی پیشین یا جراحی اولیه بینی اصلاح نشود و یا اتفاق می افتد که در جراحی بینی ، استخوان آن به طرز درست شکسته نشود که انحراف بینی یا پیدایش قوز بر روی پل بینی به وقوع می پیوندد . در موارد دیگر ممکن است به دلیل برخورد و اصابت ضربه این عارضه و دفورمیتی بینی ایجاد شود .

فرم زین اسبی :

در چنین وضعیتی به دلیل دستکاری جراح قبلی ناحیه پل بینی دچار تورفتگی شده و نوک آن برجسته تر به نظر می رسد به این ترتیب فرم بینی همانند فرم زین است و یا شدیدتر از آن می شود . در چنین وضعیتی ، ضعف غضروف پل بینی مسبب ایجاد چنین دفورمیتی نامطلوبی می گردد .

فرم منقار :

در چنین حالتی قسمت بالایی نوک بینی حجم زیادی به خود گرفته و سر آن با افتاگی مواجه می شود بنابراین قوز بینی به سمت پایین متمایل می شود که در کل فرمی همچون منقار پرندگان به خود می گیرد .

کوتاهی بینی

اگر طی جراحی قبلی سر بینی به حد زیادی بالا رفته باشد ، از ارتفاع بینی کم شود و غضروف زیادی از بخش زیرین بینی حذف شود ، فرم بینی کوتاه می شود و با صورت ایرانی هماهنگی نخواهد داشت در برخی مواقع هم کوتاهی بینی بسیار شدید شده و نمای چهره را به کل مخدوش می کند به همین دلیل انجام جراحی ثانویه لازم می شود که در چنین وضعیتی درمان جراحی بسیار دشوار شده و گاه تا 2 یا 3 جلسه به طول می انجامد .

نوک تیز شدن یا برجستگی نوک بینی :

در چنین حالتی طی جراحی قبلی بافت های غضروفی پل بینی به مقدار زیادی برداشت شده و نوک بینی با بافت اضافه و زیادی دست نخورده باقی می ماند و یا ممکن است جراح قبلی مقداری غضروف اضافه در این ناحیه کار بگذارد این دفورمیتی بینی با جراحی ترمیمی بینی و برداشت بافت های اضافه رفع می شود .

با تشکر مدیریت سایت دکتر محمد گلی جراح بینی .

نظرات بسته شده است.