تیغه میانی یا سپتوم

تیغه میانی یا سپتوم چیست ؟

تیغه میانی ، تیغه ای است از جنس استخوان و غضروف که دو طرف بینی را از یکدیگر جدا می کند . این تیغه در قسمت عقب بینی از استخوان و در قسمت جلویی بینی از جنس غضروف است و بروی آن لایه ی پوشاننده یا همان مخاط بینی قرار گرفته است .
تیغه میانی بینی نقش بسیار مهمی را در جراحی زیبایی بینی ایفا می کند . اثرات آن هم بروی تنفس از راه بینی هست و هم اثر برروی ظاهر بینی دارد.

عمل بینی
اگر این تیغه در خط وسط نباشد و به یک طرف منحرف شده باشد باعث گرفتگی حفره بینی شده که مشکل تنفسی از راه بینی را موجب می شود . انحراف تیغه میانی بینی هم چنین می تواند باعث خرخر حین خواب و نیز خون ریزی از بینی شود . به این خاطر حین عمل بینی ، باید انحراف تیغه میانی  بینی را نیزاصلاح کرد تا این مشکلات نیز برطرف شوند .
اثر دیگر تیغه میانی بینی بر روی ظاهر بینی است به نحوی که اگر این تیغه به یک سمت منحرف شده باشد ، ظاهر بینی نیز منحرف است .
برداشتن کامل تیغه بینی باعث می شود دو حفره باهم یکی شده و جریان هوای تنفسی در داخل بینی به صورت گردابی حرکت كند كه در اين حالت فرد احساس ناخوشایند تنفس از راه بینی را دارد .

جراحی بینی
داربست غضروفی بینی

در جراحی بینی باید قسمت های منحرف غضروف و استخوان تیغه میانی را برداشت در حالی که عملکرد و ساختار اصلی تیغه میانی را باید حفظ کرد . حداقل ساختار غضروفى که باید حفظ شود را داربست غضروف بینی می نامند . که این میزان حدود حداقل یک سانت در بالا و جلوی بینی به شکل L می باشد در صورت برداشتن آن باعث افتادگی بینی و نیز احتمال فرورفتگی پشت بینی می شود .

جراحی زیبایی بینی
سوراخ شدگی تیغه میانی بینی

حین جراحی باید از آسیب به لایه پوشاننده یا همان سطح مخاطی پرهیز نمود چرا که در صورت آسیب به این لایه احتمال بروز پارگی و یا سوراخ شدگی تیغه میانی وجود دارد که بسته به اندازه و جای آن باعث علائمی متفاوت می شود . در صورتی که سوارخ شدگی کوچک باشد باعث می شود حین تنفس صدای صوت از بینی شنیده شود و نیز اگر سوراخ شدگی تیغه میانی بزرگ باشد باعث خشکی بینی ، خون ریزی و احساس گرفتگی در داخل بینی را ایجاد می کند .
دقت در عمل جراحی بینی نه تنها باعث بهبود مشکلات داخل و ظاهر بینی ناشى انحراف تیغه میانی بینی می شود بلکه باعث پیشگیری از عوارض در آینده خواهد شد .

عمل بینی زیبایی

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر مدیریت سایت دکتر گلی

نظرات بسته شده است.