سوراخ در سپتوم

سوراخ در سپتوم

پیدایش سوراخ در سپتوم چه عواقبی به همراه دارد ؟ علت این عارضه چیست ؟ نقش جراحی بینی در درمان این ایراد چگونه است ؟ سپتوم همچون دیواره ای کم عرض در وسط بینی جای دارد و همچون خطی صورت را به دو نیم تقسیم می کند . این دیواره کانال های هوایی چپ و راست بینی را از هم جدا کرده و باعث تمایز دو سوراخ بینی می شود . در این باره لازم است بدانید که بخش مقابل دیواره میانی بینی از جنس غضروف بوده و بخش عقبی آن استخوانی است . این دیواره از هر دو سو توسط لایه های مخاطی احاطه شده و عملکردهای مهمی را در تنفس ، بویایی ، تولید صدا و هدایت ترشحات به عهده دارد .

سوراخ در سپتوم

علت پیدایش سوراخ در سپتوم

مخاط احاطه کننده تیغه بینی حاوی عروق خونی هستند که غضروف و سلول های غضروفی را تغذیه می کنند به همین دلیل هر شرایطی که به این بافت ها آسیب برساند ، تغذیه غضروف بینی را مختل ساخته و چنانچه ناحیه ای از تیغه یا غضروف بینی تعغذیه نشود ، سلول های آن خواهند مرد و بافت غضروفی تخریب شده و تیغه سوراخ می شود . در برخی از بیماران پیدایش سوراخ در سپتوم عمدی رخ می دهد مثلا کسانی که برای عبور رینگ از بینی دیواره آن را سوراخ می کنند ، ناخودآگاه موجب پیشرفت سوراخ و بزرگ شدن آن می شوند زیرا سلول های اطراف سوراخ کوچک به تدریج تحلیل رفته و بر قطر سوراخ افزوده می شود به این ترتیب عواقب جبران ناپذیری فرد را تهدید می کند . علاوه بر این مصرف مواد همچون کوکائین ، یا استنشاق اسپری های ضد احتقان در دراز مدت بر ایجاد این عارضه دخیلند .

نشانه های بروز سوراخ در سپتوم

 سوراخ شدن تیغه بینی هیچ گونه علامتی در ابتدا ندارد و با پیشرفت مشکل ، بیمار دچار نارحتی هایی می شود . از مهم ترین آسیب های سوراخ در سپتوم می توان به خشکی بینی ، لختگی خون در این عضو ، شنیدن صدای سوت مانند به هنگام تنفس از بینی و دفورمیتی بینی اشاره کرد .

درمان

طی جراحی بینی و پیوند بافت های غضروفی می توان عارضه به وجود آمده را درمان کرده و پیشرفت بیماری های عفونی پیشگیری نمود البته در این میان مراقبت های پس از جراحی بینی برای جلوگیری از عود عارضه کمک شایانی به ماندگاری درمان خواهد نمود .

سایر خدمات دکتر محمد گلی :
جراحی بینی استخوانی
جراحی زیبایی بینی

عمل بینی گوشتی
جراحی ترمیمی بینی
و . . .

با تشکر مدیریت سایت دکتر محمد گلی جراح پلاستیک بینی و صورت و متخصص گوش و حلق و بینی .

نظرات بسته شده است.