بیهوشی در جراحی بینی

در جراحی بینی سوالات زیادی دارند ،اینکه آیا عمل جراحی زیبایی بینی تحت بی هوشی عمومی است و آیا میتوان با بی حسی موضعی نیز این عمل را انجام داد؟ همچنین درسایر موارد سوالات و ابهامات بیهوشی در جراحی بینی وجود دارد.  به گفته دکتر محمد گلی ، بهترین جراح بینی تهران اگر شما نیز دارای ترس و واهمه در ارتباط با بیهوشی یا خود عمل کردن بینی هستید بهتر است که ادامه متن را با دقت بالایی مطالعه کنید که موارد مهمی را برای شما شرح داده اند.

بیهوشی در جراحی بینی

در عمل بینی بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟

بیهوشی و بیحسی به عنوان روش‌های مورد استفاده در عمل بینی استفاده می ‌شوند و هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند.
بیهوشی عمومی باعث می ‌شود شما کاملا بی‌ هوش و در حالت خواب باشید و در طول عمل جراحی متوجه روند پیش رو نباشید. این روش از طریق داروهای تزریقی انجام می شود. بیهوشی عمومی می‌تواند اطمینان حاصل کند که هیچگونه درد و ناراحتی در طول عمل جراحی احساس نکنید.
بی ‌حسی موضعی، در ناحیه بینی این روش به کار گرفته می شود، اینجاست که خصوصا بیحس کردن باعث می ‌شود شما در طول جراحی هیچ درد یا ناراحتی نداشته باشید اما برخلاف روش دیگر شما هوشیار به سر می برید.

ترس از بیهوشی عمل بینی را چطور کنترل کنیم؟

ترس از بیهوشی عمل بینی امری طبیعی است، اما مهم است که این ترس را کنترل کنید تا بتوانید به طور آرام و مطمئن به جراحی خود بپردازید. در ادامه چند نکته برای کنترل ترس از بیهوشی عمل بینی آورده شده است:

  • اطلاعات کسب کنید: در مورد جزئیات بیشتر درباره فرایند بیهوشی، نوع بیهوشی که استفاده می‌شود، مزایا و معایب آن و ریسک‌ های مربوطه مطالعه کنید. اطلاعات بیشتر می‌ تواند شما را راحت‌ تر و مطمئن‌ تر نسبت به جراحی بیهوشی کند.
  • با پزشک مشورت کنید: با پزشک جراح تخصصی خود در مورد توقعات، نگرانی‌ ها و ترس‌هایتان صحبت کنید. آنها می‌توانند شما را در مورد فرایند بیهوشی راهنمایی کرده و شرح دهنده تمام اقداماتی که برای کنترل ترس شما انجام می‌دهند باشند.
  • تکنیک‌ های تنفس و آرامش: تکنیک‌ های تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا می‌ توانند به شما کمک کنند تا قدرت تمرکزتان را افزایش داده و استرس و ترس را کاهش دهید. تمرین مداوم این تکنیک‌ ها قبل و بعد از جراحی می‌ تواند به شما کمک کند.

بیهوشی عمل بینی چقدر طول میکشه؟

در عمومیت، بیهوشی که برای عمل بینی استفاده می‌شود معمولاً چند دقیقه تا یک ساعت ادامه دارد. اگر عمل بینی تنها یک جراحی کوچک کم‌ تهاجمی مانند ریشه گیری بینی باشد، زمان بیهوشی کوتاه‌ تر خواهد بود. اما اگر عمل بینی جراحی گسترده‌ تری باشد مانند تغییر اندازه یا شکل بینی، ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

توضیحات کاربردی بیهوشی در جراحی بینی

امروزه با پیشرفت دستگاهها و تکنولوژی پیشرفته بیهوشی و نیز داروی جدید بیهوشی به همراه پیشرفت در علم بیهوشی ، توصیه به استفاده از بیهوشی عمومی است . جراحی بینی با بی حسی موضعی به جز در موارد محدود و عمل مجدد ،مانند کوچک کردن پره های بینی توصیه نمیشود.

نکات مراقبتی قبل از بیهوشی در جراحی بینی

  • باید دو هفته قبل از عمل جراحی بینی از مصرف آسپرین و ویتامین E و روغن ماهی وامگا3 نیزمکمل های گیاهی ( مثل جینکو- جنزینگ- سیر- ) داروهایی که باعث رقیق شدن خون میباشند پرهیز نمود.
  • از مصرف دخانیات بخصوص سیگار و قلیان به مدت 2 هفته قبل از عمل خودداری کنید.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی را مصرف می کنید باید جراح بینی خود را مطلع نمایید و نیز به پزشک متخصص بیهوشی در روز عمل اطلاع دهید.
  • حداقل 8 ساعت قبل از عمل باید ناشتا باشید و چیزی نخورید.
  • بهتر است شب قبل از عمل نیز غذای سبک میل کرده باشید.
  • در بیمارستان چند ساعتی قبل از عمل یک قرص به شما داده میشود که این قرص باعث کاهش استرس و اضطراب و نیز کاهش فشار خون حین عمل میشود.
  • نکته مهم قبل از بیهوشی :چون بعد از عمل بینی شما توسط پانسمان بسته میباشد. باید با دهان نفس بکشید و قبل از بیهوشی نیز این کار یعنی تنفس با دهان را تمرین کنید.

🌟توصیه های دکتر محمد گلی درباره بیهوشی در جراحی بینی🌟

عملیات بیهوشی در جراحی بینی و اتفاقات پس از آن

  • در روز عمل در بخش بیمارستان به شما سرم وصل میگردد که تنها مرحله دردناک این زمان است از طریق سرم داروی بیهوشی تزریق میشود به بدن که باعث میگردد به خواب عمیق فرو بروید.
  • متخصص بی هوشی توسط ماسک و نیز لوله ای از راه دهان ،اکسیژن به بدن میرساند.
  • در طول عمل که حدودا 2 ساعت طول میکشد توسط تجهیزات متصل شده به بدن بیمار ،فشار خون ، نبض و علائم حیاتی به صورت مرتب کنترل میشود.
  • بعد از اتمام عمل بیمار ظرف چند دقیقه به هوش می آید و به بخش ریکاوری منتقل میگردد.
  • در این زمان به دلیل وجود پانسمان داخل بینی نمیتوان از راه بینی تنفس کرد و باید از راه دهان تنفس انجام داد .
  • بعد از عمل ممکن است مختصری گلو درد وجود داشته باشد که به دلیل اثر فشار لوله بیهوشی است که ظرف چند روز آینده بهتر میشود.
  • بعد از عمل نیز باید حداقل 6 ساعت چیزی خورده نشود و شروع رژیم غذایی با خوردن سوپ است و بعد از تحمل رژیم غذایی میتوان از بیمارستان مرخص شد .به دلیل وجود آثار داروی بیهوشی از رانندگی کردن بلافاصله بعد از عمل پرهیز شود.

انواع روش های بیهوشی

به طور کلی سه روش بیهوشی وجود دارد که بسته به سختی جراحی و تشخیص پزشک یکی از سه روش استفاده می شود. در ادامه هر یک را به طور کامل توضیح می دهیم.

بیهوشی موضعی

در بیهوشی موضعی تنها از ماده بی حس کننده استفاده می شود. ماده بی حس کننده به بدن زیباجو در ناحیه مورد نظر تزریق شده و بعد از آن مراجعه کننده هیچ حسی در بینی خود احساس نمی کند. این روش بیهوشی در جراحی بینی سبک تر از روش های دیگر است و از آن جا که در این روش ، مراجعه کننده به خواب نمی رود ، مناسب عمل های جزئی رینوپلاستی ، مانند کوچک کردن پره های بینی است. لازم به ذکر است که انتخاب این روش بیهوشی بسته به شرایط روحی و جسمی بیمار و تشخیص پزشک دارد.

بیهوشی وریدی

بیهوشی وریدی یا بیهوشی با آرامش بخش کمی عمیق تر از روش موضعی است. در این روش داروی خواب آور  به داخل وریدی متقاضی تزریق شده و سبب به خواب رفتن وی می شود. در این هنگام پزشک در ناحیه بینی بی حسی موضعی انجام می دهد.

این روش به گونه ای است که متقاضی بعد از به خواب رفتن می تواند بدون کمک دستگاه ( لوله در راه تنفسی )، تنفس کند. اما مشکلی در بیهوشی وریدی وجود دارد ؛ بدین گونه که بعضی از متقاضیان شنیدن صدای شکستن استخوان و چکش را بعد از خارج شدن از ریکاوری گزارش می دهند. این تجربه درحالی است که متقاضی هیچ درد یا ناراحتی را حین عمل تجربه نکرده است و تنها صدا جزئی شنیده است.

بیهوشی در جراحی بینی

بیهوشی در جراحی بینی به روش عمومی

بهترین روش بیهوشی در جراحی بینی ، بیهوشی عمومی است. در این روش متقاضی طی استنشاق ماده بیهوشی ، آن را به داخل رگ های وریدی خود فرستاده و هوشیاری خود را از دست می دهد. در این روش مراجعه کننده جهت تنفس نیاز به استفاده از لوله های تنفسی ( لوله ایروی ) دارد. این لوله ها از راه دهان به داخل نای فرد وارد شده و امکان تنفس را برای وی ممکن می کند. این روش بی خطر است و برخلاف بیهوشی وریدی ، بیمار هیچ صدا یا اتفاقی را از داخل اتاق عمل گزارش نمی دهد.

آیا بیهوشی عوارض دارد؟

همانطور که می دانید قبل از جراحی زیبایی بینی ، متقاضی مستلزم به انجام آزمایش ها و معاینه هایی است. در این آزمایش ها تمامی نکات سلامتی بررسی شده و با توجه به نتایج به دست آمده عمل جراحی و بیهوشی انجام می شود. بنابراین بیهوشی در جراحی بینی عوارضی نمی تواند داشته باشد مگر عوارض کوتاه مدت و سطحی که در ادامه با شما بیان می کنیم.

  • حالت تهوع ( ممکن است بلافاصله بعد از عمل رخ دهد و به مدت یک تا دو روز ادامه داشته باشد ؛ در این صورت داروهای ضد تهوع استفاده می شود. )
  • احساس خشکی دهان بلافاصله بعد از بیهوشی
  • احساس گیجی ( بلافاصله بعد از به هوش آمدن ، بیمار احساس خواب آلودگی ، گنگی و گیجی می کند که طبیعی است و طی چند ساعت از بین می رود. )
  • احساس سرگیجه ( در ساعت ها یا روز های اول هنگام ایستادن احساس سرگیجه وجود دارد ؛ نوشیدن آب کافی در این مورد تاثیر گذار است. )
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات