جراحی بینی فانتزی

در این مقاله به موضوع جراحی بینی فانتزی پرداخته می شود، بعضی از مراجعه کنندگان به کلینیک و مطب، جهت جراحی زیبایی بینی تقاضای بینی فانتزی دارند. این افراد اغلب تعریف دقیقی از بینی عروسکی یا فانتزی ندارند و بیشتر مد نظر آن ها، بینی قوس دار و نوک تیز مطرح است. در ادامه این روند جراحی بینی را بیشتر توضیح می دهیم.

 

جراحی بینی فانتزی

 

کوچک کردن زیاد بینی یا سر بالا شدن زیاد بینی دلیل بر زیبایی آن نیست، از طرف دیگر هر گونه بینی را نمی توان زیاد کوچک کرد. بینی های بزرگ و حجیم با پوست ضخیم همراه با غضروف های بزرگ و درشت را نمی توان کوچک کرد، چرا که باعث افتادگی بینی و غیر طبیعی شدن آن شده همراه با بوجود آمدن بافت های اسکار یا به اصطلاح گوشت اضافه خواهد شد به این خاطر انتظار بینی فانتزی یا عروسکی عمل رینوپلاستی را نباید داشت.

 

 

درباره جراحی بینی فانتزی

جهت انجام عمل زیبایی بینی ، زوایا و اندازه و ابعاد بینی و غضروف محدوده خاصی را دارند و بر اساس تعریف زیبایی شناختی آن ها را باید اصلاح کرد به عنوان مثال زاویه ی بین لب و بینی به طور طبیعی حدود 90 تا 100 درجه است که تا این میزان بینی طبیعی است ولیکن تا 110 درجه نیز می توان جراحی کرد که حالت فانتزی بدست می آید. اگر مختصر برداشته شود بینی فانتزی می شود در غیر اینصورت باعث تخریب و آسیب بافت های داخلی بینی می شود که این حالت غیر طبیعی است. پس به طور کلی هر بینی را نمی توان فانتزی عمل زیبایی بینی انجام داد و باید پوست و غضروف مناسب را داشته باشد. نیز کوچک کردن زیاد بینی دلیلی بر زیبا شدن و فانتزی شدن بینی نیست بلکه با عوارض جراحی همراه خواهد بود. در مشاوره قبل از رینوپلاستی (عمل زیبایی بینی) این مورد را با جراح بینی خود در میان بگذارید و در صورتی که امکان جراحی بینی فانتزی در تهران باشد این کار برای شما انجام خواهد شد و در صورتی که بینی مناسب جهت عمل فانتزی بینی نداشته باشید، اصراری به این گونه عمل بینی نداشته باشید.

 

تفاوت عمل بینی فانتزی یا نیمه فانتزی چیست ؟

بعضی از مراجعه کنندگان به مطب درخواست عمل بینی فانتزی یا بینی عروسکی را دارند و آن را متناسب با خودشان می دانند. البته در سال های اخیر تعداد افرادی که درخواست بینی فانتزی را دارند کمتر شده و بیشتر از کلمه عمل بینی نیمه فانتزی استفاده می کنند و در عوض کسانی هم هستند که نمی خواهند بینی فانتزی داشته باشند و در مشاوره قبل از عمل به آن اشاره می کنند. حال سوال این است که بینی فانتزی یا بینی نیمه فانتزی یا بینی طبیعی چیست ؟ یا به عبارت دیگر جراحی بینی فانتزی ، جراحی بینی طبیعی و نیمه فانتزی چیست ؟ در ابتدا باید گفت که تعریف علمی و دقیقی برای رینوپلاستی فانتزی یا نیمه فانتزی وجود ندارد و این اصطلاح عامیانه است به این خاطر به طور دقیق باید در مشاوره منظور بيمار را فهميد و اشاره کنند که منظورشان چیست ؟

 

جراحی بینی فانتزی

جراحی بینی فانتزی یا نیمه فانتزی

بعضی از افراد که می خواهند بینی آنها فانتزی شود منظورشان این است که می خواهند بینی قوس دار داشته باشند. در واقع این نوع بینی را بینی فانتزی يا عروسکی می نامند. بعضی دیگر بینی که باریک و نوک بالایی داشته باشد را دوست دارند و بعضی هم منظورشان بینی بسیار کوچک و باریک هست. کسانی که نمی خواهند بینی آن ها فانتزی باشد بیشتر منظورشان این است که قوس زیادی نداشته باشد و سوراخ های بینی از رو به رو دیده نشود يا آن قدر باریک شود که نتوانند نفس بکشند یا این که حین تنفس به خصوص زمان خواب فس فس کنند. در واقع در این موارد باید ضمن توجه به خواست بیمار، بینی را به خوبی و به دقت معاینه و بررسی کرد که آیا می توانیم بینی را قوس دار تر و باریک تر کرد یا نه ؟

 

نکات مهم در جراحی بینی فانتزی 

  • در درجه ی اول سلامت و فیزیولوژی طبیعی بینی باید رعایت شود، به این معنا که تنفس از راه بینی مشکل دار نشود و برداشت از استخوان و غضروف بینی آسیب به بافت های داخلی بینی وارد نکند و نیز کوچک کردن بیش از حد سورا خ های بینی باعث مشکل تنفسی ، احتمال بروز جای زخم یا همان اسکار بعد از عمل بینی می شود که ممکن است این جای زخم و جای بخیه بیشتر دیده می شود .
  • نكته دوم تناسب بینی با سایر اجزای صورت است که یکی از نکات بسیار مهم محسوب می شود، یعنی اگر بینی کوچک شود و با سایر اجزای صورت تناسب نداشته باشد زیبایی برای فرد و چهره ی وى به وجود نمی آید. کوچک شدن بینی به معنای زیبا شدن بینی نیست بلکه بینی متناسب با صورت، بینی زیبایی هست.
  • نكته سوم بتوان جراحی زیبایی بینی فانتزی را انجام داد در واقع پوست و غضروف بینی اجازه برداشتن ،قوس دادن و سربالا کردن را بدهد. در بینی هایی با پوست ضخیم و گوشتی کوچک کردن بینی مقدور نیست چرا که باعث اضافه آمدن پوست یا فضای اضافه یا همان dead space زیر پوست می شود که در این حالت گوشت اضافه یا اسکار به وجود می آید که در دراز مدت باعث افتادگی یا حالت poly beak می شود. به این دلیل نباید بینی را کوچک کرد و در مشاوره قبل از عمل بینی باید این موارد را به بیمار اطلاع دهیم و خواسته های بیمار را معقولانه کرد.
  • نكته چهارم به طور کلی در خانم ها کمی قوس دار بودن بینی باعث زیبایی بینی می شود. نوک بینی باید حدود یک یا دو میلیمتر بالاتر از پشت بینی در نمای نیم رخ باشد. در عمل زیبایی بینی مردان هم باید نوک بینی هم سطح پشت بینی باشد ، یا اینکه در مردان حداقل قوس را داشته باشد به نحوی که نوک بینی حداکثر یک میلیمتر بالاتر از پشت بینی در نمای نیم رخ باشد به این خاطر بالا بردن نوک بینی در مردان باعث به وجود آوردن بینی زنانه يا feminine nose یا بینی مایکل جاکسونی مى شود.

از طرف دیگر کسانی هم هستند که درخواست بینی طبیعی دارند و اصرار دارند که بینی آن ها قوس دار نشود. این افراد وقتی در مشاوره بررسی می کنیم معلوم می شود که منظورشان این است که بینی قوس زیاد یا بینی سرسره ای و یا بینی چکمه ای نشود و نیز سوراخ های بینی از روبه رو دیده نشده و يا به اصطلاح بینی خوکی نشود.

بینی نیمه فانتزی چیست ؟

این اصطلاح توسط بیماران استفاده می شود و منظورشان این است که بعد از عمل زیبایی بینی ، بینی آن ها نه قوس زیادی داشته باشد كه سرسره ای و چکمه ای بشه و نه اینکه قوسی نداشته باشد که بعد از عمل متوجه تغییرى در بینی نشوند.

 

اقدامات قبل از جراحی بینی فانتزی

  • با توجه به اینکه انجام این فرآیند نیاز به دقت و مهارت زیادی داشته و اگر جراح بینی از تجربه کافی در این زمینه برخودار نباشد امکان ایجاد عوارضی همچون مشکلات تنفسی در فرد وجود دارد، لذا اولین و مهم ترین اقدام قبل از عمل بینی فانتزی انتخاب بهترین جراح بینی هست.
  • سپس به طور شفاف و واضح در رابطه با انتظاراتی که از انجام عمل بینی دارید با جراح بینی تان صحبت کنید.
  • جراحان بینی برای بررسی وضعیت سلامتی بیمار برای او آزمایشات و تست هایی مانند تست قندخون را تجویز می کنند که افراد ملزم به انجام آن ها هستند.
  • اگر از قبل به بیماری های مزمن مبتلا بوده یا در حال حاضر به آن ها ابتلا دارید و از داروهای خاصی همچون راکوتان و قرص های ضدبارداری استفاده می کنید، آن را با جراح بینی خود مطرح کنید.
  • توقف مصرف سیگار، مشروبات الکلی و داروهای رقیق کننده خون به مدت 2 هفته قبل از انجام پروسه الزامی است.
  • عکسبرداری هایی را که بايست از زوایای مختلف از بینی تان تهیه کنید را انجام داده و به جراح بینی تان تحویل دهید.
  • شب قبل از انجام فرآیند شام بسیار سبکی میل کنید و بايد دوش بگیرید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی فانتزی

  • درد ، تورم ، کبودی و گلودرد از جمله عوارضی هستند که افراد پس ازرینوپلاستی با آن مواجه می شوند و معمولا برای همه بیماران اتفاق می افتد. این عوارض بر اثر دستكارى حين عمل به بافت بینی بوده و طبیعی است که بدن نسبت به آن واکنش دهد اما میزان آن بسته به شرایط بدنی هر فرد متفاوت خواهد بود. گلودرد نیز به دلیل لوله بیهوشی است که در حین عمل در گلو قرار داده می شود.
  • لازم به ذکر است تورم و کبودی صورت معمولا تا سه روز افزایش یافته و پس از آن کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود روز های ابتدایی پس از عمل چندان مقابل آینه قرار نگیرید.
  • اگر احساس درد بعد از جراحی بینی فانتزی داشتید فقط مسکن هایی که جراح بینی برای تان تجویز نموده را مصرف کنید. در واقع بیمار موظف است دارو های خود را به صورت مرتب استفاده کند چرا که هر یک از آن ها بنا به دلیل خاصی تجویز شده و مصرف به موقع آن ها بسیار حائز اهمیت است.
  • تا سه روز اول استفاده از کمپرس یخ بسیار مهم بوده و تاثیر بسیاری در کاهش تورم و کبودی صورت خواهد داشت. بهتر است در 24 ساعت اول ، حتما از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • با قرار دادن چند بالشت زیر سرتان ، آن را بالا تر از سطح بدن قرار داده و به این ترتیب موجب ایجاد سرعت در روند کاهش ورم بینی خود شوید.
  • مواد غذایی پرفیبر مصرف کنید. لازم به ذکر است در روز های اول از غذاهای نرم و آبکی میل کرده و از روز پنجم به تدریج از غذای سفره استفاده کنید.

 

جراحی بینی فانتزی

سایر مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • تا دو ماه استفاده عینک طبی و آفتابی ممنوع می باشد.
  • مصرف آب کرفس تاثیر شگرفی در کاهش تورم و کبودی صورت خواهد شد. نوشیدن آب میوه تازه خصوصا آب آناناس در بهبودی زخم ها بسیار موثرند.
  • از آنجایی که حین عمل میزان زیادی از آب بدن خود را از دست داده اید ، توصیه می شود مایعات بسیار زیادی بنوشید.
  • سر خود را به سمت پایین خم نکرده و ورزش های سنگین انجام ندهید.
  • به هیچ عنوان شستشوی بینی خود را فراموش نکنید و حداقل روزی سه بار شستشو دهید.
  • اقدامات دندانپزشکی خود را به 6 هفته پس از عمل موکول نمایید.

تا دو هفته از انجام کار های زیر خودداری نمایید :

  1. رانندگی
  2. استعمال دخانیات
  3. انجام فعالیت سنگین
  4. مصرف نوشیدنی های حاوی الکل
  5. به مدت 2 هفته از برقراری رابطه زناشویی خودداری کنید.
  6. قرص و دارو های منعقد کننده خون همچون آسپرین و وارفارین
  7. انجام فعالیت ورزشی سنگین
  8. پایین انداختن سر

 

عوارض جراحی بینی فانتزی

در ابتدا باید عنوان عارضه را به خوبی بشناسید که بتوانید از مشاهده حالت های احتمالی در پی هر نوع تغییر ، ترس و واهمه ای نداشته باشید. در واقع عوارض همان واکنش بدن به میزان تغییرات ایجاد شده می باشد. از این رو مواقعی که فرد یک روند درمانی یا زیبایی را پشت سر می گذارد با مشاهده برخی حالت دیگر نگران نشوند. البته رعایت برخی از فاکتور ها می تواند بر میزان عارضه های احتمالی تاثیر گذار باشد. همچون انتخاب پزشک مناسب و حتی در برگزیدن پروسه درمانی و غیره همگی می تواند بر مقدار عارضه های به وجود آمده موثر واقع شود. برخی از عوارض مانند تورم ، کبودی ، التهاب و غیره عمدتا در پی هر نوع از جراحی بینی به وجود می آید. در رینوپلاستی عمدتا جنس بینی یکی از موثر ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر میزان و مقدار عارضه های موجود خواهد بود. به عنوان نمونه طبیعتا تورم در پی جراحی بین گوشتی به نسبت نوع دیگر بیشتر خواهد بود به ویژه اگر تغییرات بیشتری را ایجاد کرده باشید. در نتیجه هرگز نتیجه و همچنین میزان عوارض به وجود آمده را با فرد دیگر مقایسه نکنید.

عمل زیبایی بینی امری است منحصر به فرد که فرم به وجود آمده و پیامدهای آن مختص به هر شخص خواهد بود. جراحی بینی فانتزی از لحاظ جزئیات بیشتری که دارد نیازمند انتخاب بهترین جراح بینی است که مقدار عارضه های احتمالی را به حداقل برساند. در اقدامات قبل از جراحی بینی تاکید بسیار بر انتخاب دکتر خوب عمل بینی فانتزی را داشته ایم که بی شک یکی از مواردی که زمینه ساز این تاکید بوده است ، مقدار عارضه های احتمالی و اجتناب ناپذیر بعد از این فرآیند می باشد. انتخاب بهترین جراح بینی علاوه بر اینکه نتیجه نهایی بهدست آمده مطابق نظر و ایده فرد زیبا جو خواهد بود ؛ بلکه قادر است با تکیه بر میزان تجربه و مهارت چندین ساله در این زمینه ، به خوبی از پس تمامی چالش های حین عمل بینی فانتزی بر بیاید و این توانایی را دارد که احتمال وقوع عارضه های را به حداقل برساند.

نظرات بسته شده است.