درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی از اقدامات درمانی جراحی بینی به شمار می رود. رشد بیش از حد لایه پوشاننده داخل بینی یا همان مخاط داخل بینی ، باعث به وجود آمدن توده های نرم داخل بینی شده که به آن پولیپ بینی گفته می شود . پولیپ های بینی در ظاهرکیسه های آویزان ، نرم ، آبکی و قرمز رنگ هستند که باعث انسداد بینی و مشکل تنفسی از راه بینی می شوند.

درمان پولیپ بینی

پولیپ ها به طور معمول در اثر عفونت های بینی و سینوس ها و نیز به دنبال تحریک مخاط بینی و سینوس ها به دلیل آلرژی و یا حساسیت به وجود می آیند . منشا پولیپ ها مخاط داخل سینوس ها ونیز مخاط مجرای تنفس بینی هستند .

درمان پولیپ بینی ابتدا کنترل بیماری های زمینه ای آنها است یعنی آنکه باید حساسیت و یا آلرژی را درمان کنیم که به طور معمول استفاده از اسپرهای بینی است . در صورت عدم بهبودی با این درمان ها نیاز به جراحی بینی و برداشتن پولیپ ها داخل بینی و سینوس ها هست. روش جراحی به روش آندوسکوپی سینوس ها جهت برداشتن پولیپ بینی است.

روش های پیشگیری از پولیپ بینی

با انجام اقدامات زیر می توانید از بروز پولیپ های بینی پیشگیری نمایید:

  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض محرک های حساسیت زا ، مانند ذرات گرد و غبار ، دود سیگار ، ذرات شیمیایی و …
  • جلوگیری از ابتلا به عفونت ها ، با رعایت بهداشت و مراقبت های فردی
  • مهار و درمان آلرژی و آسم با کمک پزشک
  • مرطوب نگهداشتن محیط زندگی
  • استفاده از شوینده های مخصوص بینی برای شستشوی آن

راه های تشخیص پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی از طریق معاینه حضوری در مطب پزشک انجام می شود. پزشک به کمک ابزار مخصوص بینی و داخل آن را بررسی می کند. ممکن است پزشک برای تشخیص ، آزمایشات و تست هایی را برای بیمار تجویز کند.

متداول ترین تست های تشخیصی عبارتند از:

  1. عکس برداری از بینی
  2. تست آلرژی
  3. تست آندوسکوپی بینی
  4. آزمایش سیستیک فیبروسیس

درمان پولیپ بینی

فرایند درمان پولیپ بینی با هدف از بین بردن ، یا کاهش سایز پولیپ ها انجام می شود. در ابتدا از دارو درمانی برای درمان پولیپ ها استفاده می شود. در صورتی که پولیپ های بزرگتر توسط درمان دارویی از بین نرفتند ، پس از کاهش سایز پولیپ ها از طریق درمان با دارو ، جراح اقدام به جراحی پولیپ های بینی می کند.

درمان دارویی پولیپ های بینی

متداول ترین دارو هایی که برای درمان پولیپ های بینی ، برای بیمار تجویز می شوند عبارتند از:

  • اسپری یا قطره های استروئیدی

اولین مرحله درمان دارویی پولیپ ها ، تجویز اسپری یا قطره بینی استروئیدی می باشد. این نوع دارو ها سبب کاهش التهاب پولیپ ها و کوچکتر شدن سایز آن ها می شوند. معمولا این دارو ها به مدت 5 هفته مصرف می شوند. در مواردی که بیمار دارای پولیپ های پیشرفته باشد ، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که دارو ها را به مدت زمان طولانی تری مصرف کند.

  • قرص های استروئیدی

در مواردی که پولیپ های بینی ، بزرگتر باشند و برای فرد ایجاد ناراحتی کنند ، پزشک از درمان خوراکی استروئیدی استفاده می کند. این دارو ها حداکثر به مدت سه هفته برای بیمار تجویز می شوند ، و در صورتی که روند بهبودی در بیمار مشاهده نگردد ،تنها روش درمان پولیپ های بینی ، برداشتن آن ها از طریق جراحی می باشد.

درمان پولیپ بینی با جراحی

عمل برداشتن پولیپ های بینی ، از طریق جراحی آندوسکوپی سینوس انجام می شود. در این روش جراحی ، جراح برای مشاهده مکان دقیق پولیپ های دارای عمق زیادتر و بزرگتر ، از لوله ای باریک مجهز به دوربین و نور استفاده می کند ، و آن را به درون حفره های سینوسی می فرستد.

سپس به کمک ابزاری باریک ، پولیپ هایی که مسیر سینوس ها را مسدود کرده اند ، بر می دارد. پس از جراحی ، بینی را توسط آب نمک یا اسپری های کورتیکواستروئید شستشو می دهند ، تا فرایند بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود.

درمان پولیپ بینی

جراحی هم زمان پولیپ و زیبایی بینی

آیا می توان به طور همزمان جراحی زیبایی بینی را انجام داد و نیز جراحی پولیپ بینی کرد؟ بله در اغلب موارد می توان این کار را انجام داد .
در ابتدا جراح گوش و حلق و بينى باید توسط آندوسکوپ داخل بینی و سینوس ها را مشاهده کند و پولیپ ها را بردارد و بعد از آن می توان اقدامات لازم جهت جراحی زیبایی بینی را انجام دهد .
این افراد بعد از عمل باید از سرم شست و شوی بینی به مدت زمان بیشتری استفاده نمایند و نیز باید اسپرهای داخل بینی نیز مصرف نمایند .
در مواردی که پولیپ های بینی بسیار زیاد باشند و مدت زمان طولانی فرد دچار این حالت شده باشد به نحوی که رشد پولیپ ها
بر روی رشد بینی اثر گذاشته باشد و باعث پهن شدگی استخوان بینی شده باشند . توصیه به انجام جراحی زیبایی بینی نمی شوند چرا که احتمال عود پولیپ در این موارد وجود دارد که با عود پولیپ ها بر روی ظاهر بینی اثر خواهند گذاشت .

نظرات بسته شده است.