مخاط بینی چیست

مخاط بینی چیست ؟

سطح لایه ی پوشاننده داخل بینی و سینوس ها را لایه مخاط بینی می گویند که این لایه از سلولهايى با غدد ترشحی همراه هستند که عملکرد آنها مرطوب سازی سطح داخل بینی و سینوس های می باشند .  این رطوبت مخاط باعث مرطوب شدن هوای تنفسی شده و به بهبود تنفس کمک می کند .
در قسمت بالایی و سقف بینی مخاط بویایی واقع شده است که سلولهای اعصاب بویایی در این لایه واقع شده اند .
مواد بوئیدنی پس از رسیدن به این مخاط باعث تحریک عصب بویایی شده و فرد متوجه مواد بویایی نمی شود .
به دلیل اینکه این مخاط بعد از عمل بینی ، متورم مى شود ،باعث كاهش بويايى مى شود .که ظرف دو روز بعد از عمل با فروکش کردن تورم ، بویایی باز می گردد .
مخاط بینی حاوی رگ های خونی واعصاب می باشند ، این رگ های خونی در قسمت جلویی تیغه میانی بینی بیشتر هستند که در اثر دستکاری می توانند باعث خون ریزی بینی شوند . به این خاطر در صورتی که سابقه خون ریزی بینی را دارید  باید قبل از عمل بینی به جراح خود اطلاع دهید تا ضمن اصلاح و بهبود انحراف بینی با تکنیک های لازم از خون ریزی مخاط بینی جلوگیری کند .
حین جراحی بینی در این افراد مخاط دو طرف تیغه میانی را از لایه غضروفی آن بلند شده و سپس  ترمیم مخاط را انجام مى گيرد. در این حالت یک لایه بافت فيبروز زیر مخاط رشد می کند و عروق زیاد در مخاط را کاهش داده و خون ریزی از بینی را کاهش می دهد .

عمل زیبایی بینی

اهمیت مخاط بینی

همواره  باید در انتهای عمل بینی ، مخاط بینی را ترمیم کرد و از آسیب به آن پرهیز نمود . در جراحی تیغه میانی بینی با بلند کردن مخاط بینی از بافت های غضروف و استخوان زیرین ، قسمت های منحرف غضروف و استخوان برداشته می شود و سپس مخاط به صورت سالم سرجاش گذاشته شود .
در صورت آسیب به مخاط بینی در ناحیه تیغه بینی باعث پارگی آن و احتمال سوراخ شدگی تیغه میانی بینی می شود که باعث خشكى بینی ،سوت کشیدن حین تنفس و خون ریزی از بینى می شود . در صورتی که مخاط در ناحیه دریچه بینی برداشته شود احتمال چسبندگی وجود دارد که بدنبال آن احتمال مشکل تنفسی برای فرد می شود .
تنها در صورت لزوم می توان کمی از مخاط بینی جلوی بینی را برداشت اما برداشتن بیش از حد مخاط باعث آسیب جبران ناپذیر به بینی خواهد شد .

مخاط بینی

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم باتشکر مدیریت سایت دکتر گلی

نظرات بسته شده است.