مراحل ترمیم بینی

مراحل سه گانه ترمیم بعد از جراحی زیبایی بینی

پس از اتمام جراحی بینی ، مراحل ترمیم بینی اتفاق می افتند.

در حین جراحی زیبایی بینی ، بر روی پوست برش ایجاد شده و بدین طریق ، از روی بافت استخوانی و غضروفی بلند می شود ؛ سپس قسمت های اضافه غضروف و استخوان برداشته شده و پس از انجام اصلاحات ، پوست بر روی بافت استخوانی و غضروفی قرار می گیرد.

قرارگیری پوست بر سرجای خود ، نیازمند گذراندن دوران ترمیم و التیام است ؛ این دوران با تورم همراه خواهد بود.

مراحل ترمیم بینی

مراحل ترمیم بعد از جراحی بینی ، به سه قسمت تقسیم می شود :

مرحله اول

مرحله اول همان تورم یا ادم اولیه است که با توجه به نوع و ضخامت پوست ، حدود دو تا سه ماه طول می کشد .( این مدت زمان در هر بیمار ، متفاوت است و در پوست های ضخیم ، طولانی تر خواهد بود. ) در این مدت ، تورم اضافه به آرامی توسط عروق لنفاوی ، جذب می شود .

مرحله دوم

مرحله دوم از ماه سوم جراحی بینی به بعد ، شروع می شود ؛ این مرحله 9 ماه الی یک سال طول می کشد ؛ لازم به ذکر است ، و البته در بعضی از افراد طولانی تر  خواهد بود.

در این دوران ، تورم نوسانی شکل خواهد بود ؛ یعنی بینی گاهی تورم دارد و گاهی خیر.

در برخی از موارد ، بیماران بعد از گذشت شش ماه از جراحی بینی ، مراجعه کرده و در رابطه با تورم نوسانی شکل بینی خود اظهار نگرانی می کنند. عوامل بسیاری ؛ از جمله رژیم غذایی ( برای نمونه استفاده بیش از اندازه از نمک ) ، قرار گیری صورت در معرض گرما ، ابتلا به بیماری های التهابی و عفونی و از این قبیل موارد بر روی این نوع تورم ، تاثیر گذار خواهد بود ؛ اما همانطور که گفته شد ، جای نگرانی وجود ندارد ؛ چرا که جزئی از روند درمان است.

مرحله سوم

اصطلاحا مرحله سوم را اسکار کنتراکچر ( scar contracture ) می نامند ؛ اما منظور از اسکار کنتراکچر چیست ؟ در این زمان ، پوست به آرامی خود را جمع کرده و بافتی سفت در زیر آن  ایجاد می شود و بدین ترتیب ، پوست به بافت زیرین می چسبد ؛ مدت زمانی که این مرحله ، به طول می انجامد با توجه به نوع پوست متفاوت می باشد ؛ برای نمونه ، این مرحله در پوست های نازک ، ممکن است سالیان سال و حتی تا آخر عمر ادامه پیدا کند ؛ اما در پوست ضخیم ، کمتر خواهد بود.

از این رو ، گفته می شود نوع انجام جراحی بینی ، بسیار مهم است.

طبق گفته دکتر محمد گلی ، در صورتی که در حین عمل به استحکام بینی توجه شود ، بروز انقباضات پوستی بر روی ساختار بینی ، تاثیر نخواهد داشت ؛ اما اگر این گونه نباشد و به استحکام بینی ، توجه نشود ؛ انقباضات پوستی بر روی بینی تاثیر می گذارد ؛ این مسئله بیشتر در بینی هایی با پوست نازک ، دیده می شود.

عدم توجه به استحکام بینی در حین جراحی ، سبب می شود زمان بروز انقباضات پوستی به خصوص در بینی هایی با پوست نازک ، پوست به سمت داخل کشیده شود ؛ بدین ترتیب حفره های بینی از نمای رو به رو بیشتر دیده شده و پرههای بینی ، به سمت عقب می رود و ممکن است ، قسمت های مختلف بینی فرو برود ؛ به همین علت در بعضی موارد بعد از گذشت چند سال از جراحی بینی ، شاهد تغییر فرم ظاهری بینی خواهیم بود .

تنها راه مقابله با اسکار کنتراکچر ، توجه به استحکام بینی در حین جراحی است ؛ در این صورت بینی با انقباضات پوستی ، مقابله کرده و در دراز مدت ، محکم و استوار باقی می ماند.

نظرات بسته شده است.