شستشوی بینی بعد از جراحى بينى

بعد از جراحی بینی با هدف زیبایی یا جراحی انحراف بینی ، شستشوی بینی با استفاده از محلول سرم شستشو و به منظور پاک کردن لخته های ناشى از خونریزی های عمل ، همچنین به دلیل کاهش تورم داخل بینی که منجر به گرفتگی بینی و در پی آن مشکل تنفسی برای بیمار شده انجام می شود. در ادامه مقاله نحوه شستشوی بینی بعد از جراحى بينى را به طور کامل شرح می دهیم.

شستشوی بینی بعد از جراحى بينى

همچنین شستشوی بینی سبب رفع ترشحات بینی و کاهش خشکی بینی می شود و به افزایش جریان هوای داخل بینی بعد از عمل کمک می کند.

بیمار می تواند سرم شستشوی بینی را که محلول نرمال سالین نام دارد از داروخانه تهیه نماید. همچنین می تواند در منزل نسبت به تهیه این محلول اقدام کند. بدین صورت که یک قاشق چای شيرين خوری نمک را در یک ليتر آب جوشيده شده حل کند. دقت بفرمایید که آب حتما جوشیده و استریل باشد و البته حين مصرف، دماى سرم بايد هم دماى بدن باشد.

نحوى شستشوی بینی بعد از جراحى بينى

شستشوی بینی به این نحو است که بیمار بروی صندلی بنشیند و یک مقدار سر خود را به سمت عقب برده و محلول سرم شستشو را داخل بینی وارد نماید. همچنین می تواند این کار را در دستشویی انجام دهد ولی توجه کنید که سر بیمار به سمت عقب باشد و خیلی آروم سرنگ در داخل بینی تخلیه شود تا سرم تا انتهای حلق رفته و باعث شستشو و رفع لخته های بینی گردد.

زمان شستشوی بینی بعد از جراحى بينى

توصیه می شود شستشوی بینی را بلافاصله بعد از عمل بينى شروع کنید. البته بهتر است در روز های اول از قطره چکان استفاده نمایید و چند قطره داخل هر طرف بینی بریزید. سپس از سرنگ ده سی سی استفاده کرده و حداقل روزی دوبار و هر بار با 10-5 سی سی داخل هر طرف بینی را شستشو دهید. شستشوى بينى بعد از عمل بينى حداقل تا دو ماه پيشنهاد مى شود.

محلول سرم وارد شده به داخل بینی می تواند از راه بینی یا از طریق حلق و گلو به بیرون خارج شود. البته ممکن است کمی از این سرم بلع شود که مزه شوری دارد و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند.

دقت باید داشت که حین شستشوی بینی لبه سرنگ به مخاط داخل بینی آسیب نزند و همچنین شستشو با فشار محکم انجام نشود؛ چرا که ممکن است لخته های داخل بینی کنده شوند و منجر به خونریزی بینی گردد.

بعد از شستشوی بینی می توانید برای داخل بینی از پماد های تجویز شده که شامل پماد های آنتی بیوتیکی هستند استفاده کنید تا از رشد باکتری، میکروب و نیز بروز التهاب بینی جلوگیری شود.

5 نکته مهم هنگام شستشوی بینی بعد از جراحى بينى

  1. برای خارج کردن لخته های خون ، همچنین تمیز کردن بینی ، هرگز فین نکنید. در صورت فین کردن ، مجاری بینی شما آسیب می بیند و احتمال پاره شدن رگ ها وجود دارد. بهترین جراح بینی تهران توصیه می کند حداقل به مدت 3 هفته بعد از عمل زیبایی بینی ، فین نکنید.
  2. هیچ جسم خارجی از قبیل انگشت ، دستمال و غیره را برای تمیز کردن ، وارد بینی نکنید. این کار بعد از رینوپلاستی ، بسیار خطرناک است.
  3. شست شو آرام و بدون ایجاد ضربه انجام دهید.
  4. در صورتی که حین تمیز کردن بینی ،  احساس عطسه یا سرفه کردید ، دهان خود را باز بگذارید و سعی کنید قسمتی از فشار ایجاد شده از دهان خارج شود. با این اقدام ، جلوی مقدار زیادی از فشار به بینی را سد می کنید.
  5. بعد از هر شست و شو از پمادهای مخصوص استفاده کنید. این پماد ها از خشک شدن پوست بینی جلوگیری می کنند.

چه مدت بعد از عمل بینی ، شستشو در بینی را ادامه دهیم؟

بسته با نیاز زیباجو و شرایط وی ، میزان شستشوی بینی بعد از جراحى بينى می تواند در بازه های زمانی متفاوتی ادامه یابد. اما عموما جراحان بینی توصیه می کنند به مدت 2 ماه پس از رینوپلاستی ، هر  6تا 8 ساعت یک بار شستشوی بینی بعد از عمل بینی ادامه یابد.

پماد های مورد نیاز در هفته اول بعد از عمل بینی

علاوه بر شستشوی بینی بعد از جراحى بينى ، برای جلوگیری از خشک نشدن بینی و عفونت ، لازم است پماد هایی استفاده کنید. در هفته های اول ، پماد های آنتی بیوتیکی نظیر پماد اریترومایسین چشمی استفاده می شود. برای استفاده از پماد ، ابتدا گوش پاک کن را به سرم سالین آغشته کرده و پس از آن روی بخیه ها را به آرامی ضد عفونی کنید. اکنون با گوش پاک کن دیگری که آغشته به پماد تجویز شده پزشک است ، روی بخیه های خارجی و زیر سوراخ های بینی را چرب  کنید.

پماد های مورد نیاز در هفته دوم

در هفته دوم ، بخیه ها کشیده شده و آتل برداشته شده است. در این شرایط می توانید از پماد چشمی A برای مرطوب کردن جای بخیه استفاده کنید. همچنین در صورتی که نگران ماندن جای بخیه هستید امکان استفاده از کرم های مخصوص ترمیم زخم را نیز دارید. بهتر است ابتدا شستشوی بینی بعد از جراحى بينى را انجام داده و سپس از پماد ها استفاده کنید.

روش شستشوی بینی بعد از جراحی انحراف بینی با سرم شستشو

  • برای شست و شو به یک سرنگ 10 سی سی نیاز دارید.
  • سرنگ را تهیه کنید و سوزن آن را دور بیاندازید.
  • سرم شست و شو را درون سرنگ بریزید.
  • سرتان را به جلو خم کنید و سرنگ را زیر حفره های بینی قرار دهید.
  • به آرامی پیستون سرنگ را فشار دهید و اجازه دهید محلول تا حدی وارد بینی شود.
  • در صورتی که به آرامی این کار را انجام ندهید ، محلول وارد حلق شما می شود.
  • پس از پایان شستشو بخشی از محلول داهل بینی می ماند که البته مشکلی ایجاد نمی کند.
  • شما می توانید در آخر و در طی فین ملایم ، محلول باقی مانده را خاکی کنید.
  • این دستور شستشوی بینی بعد از جراحى بينى را برای حفره دیگر بینی نیز انجام دهید.
  • پس از اتمام کار سرنگ را به خوبی بشویید و در محیطی تمیز به صورت وارونه از آن نگه داری کنید.
  • این دستور را می توانید در هفته سوم بعد از عمل به مدت 2 هفته و حداکثر تا دو ماه بعد از عمل بینی  هر 6 ساعت یک بار انجام دهید.

نظرات بسته شده است.