جراحی لاله گوش

جراحی لاله گوش بسته به درجه شدت آن معمولاً به اعمال جراحی چند مرحله نیاز دارد. این ناهنجاری ها می توانند به دلیل مادرزادی یا بدخیمی و یا آسیب ها باشد. در مورد علل آسیب ها معمولاً ناشی از تصادف وسایل نقلیه نیست و از خشونت های خانگی ناشی می شوند. در مورد علل مادرزادی می شود گفت که تقریباً 50% از کودکانی که با اختلال مادرزادی بدنیا می آیند. برخی از اشکال اختلال در فک را نیز دارند گرچه ممکن است این اختلال در فک غیر قرینگی ناچیزی باشد که توسط والدین کشف نشود بلکه توسط معاینه پزشک متوجه آن شود. خوشبختانه این اختلال در فک معمولاً با بالغ شدن کودک بهبود می یابد و به هیچ گونه عمل ترمیمی نیاز ندارد.

جراحی لاله گوش

اختلالات و دفورمیت های لاله گوش به 2 دسته عمده تقسیم می گردند:

یک دسته آن هایی که لاله گوش و یا کانال گوش تشکیل نشده اند یا کوچک تشکیل شده اند، اصطلاحاً به این موارد آترزی لاله گوش اطلاق می گردد.

جراحی ترمیمی این موارد بسیار مشکل می باشد و مستلزم چندین نوبت عمل است و نیاز به استفاده از غضروف دنده می باشد.

هدف از ترمیم این دفورمیتی لاله گوش، این است که با ترسیم یک لاله گوش که به طور ایده آل از ابعاد مشابه با حالت طبیعی برخوردار است تشکیل می شود. در موارد بسیار پیچیده و مشکل می توان از پروتز لاله گوش استفاده کرد.

دسته دوم آنهائی هستند که لاله گوش تشکیل شده بلکه گوش برجسته است. این اختلالات شایعتر از نوع اول است.

این حالت ممکن است به صورت خانوادگی وجود داشته باشد. در این حالت معمولاً چین داخل لاله گوش وجود ندارد و نبودن این چین باعث می شود که لاله گوش به میزان بیش از حد از قسمت طرفی سر به خارج برآمده شود.

انواع 2 طرفه این اختلال حالاتی قابل توجه هستند، انواع یک طرفه این حالت نیز حتی از نوع 2 طرفه جالب توجه تر هستند، زیرا باعث بوجود آمدن حالت غیر قرینگی می شوند.

اگر چه این اختلال سبب بوجود آمدن هیچ گونه مشکل عملکردی نمی شود، اما کاملاً آشکار است که می تواند یک استرس روانی را بر کودک وارد آورد.

کودک دوست ندارد با کودکان همتای خود تفاوت داشته باشد. این کودکان غالباً از طرف کودکان دیگری که این حالت را ندارند مورد تمسخر قرار می گیرند. برای اجتناب از وارد آمدن استرس روانی بر کودک، اصلاح این اختلال با عمل جراحی قبل از وارد شدن کودک به سن رسمی مدرسه توصیه می شود.

در 4 ـ 5 سالگی کودک از سن کافی برای همکاری برخوردار بوده و هنوز وارد مدرسه نشده است.

 

 

آنالیز زیبایی لاله گوش

از آنجا که گوش ها در نمای رُخ به طور کامل دیده نمی شوند؛ عدم تقارن جزئی در شکل گوش ها مشهود نخواهد بود. با این وجود گوش های برجسته یا گوش هایی به شکل فنجان در نمای رُخ دیده می شوند و باید مورد توجه قرار گیرند.

نسبت عرض به طول لاله گوش 1/0.6 است. برجسته شدن لبه لاله گوش به میزان 10 ـ 18 میلیمتر از جمجمه ایده آل است و محدوده ایده آل زاویه بیرون زدگی 25 ـ 30 درجه می باشد.

محور عمودی گوش در عقب با زاوایه 15 ـ 20 درجه شیب دار می شود. گوش بین دو خط افقی یعنی خط افقی که از قسمت کنار ابرو در بالا و خط افق که از محل اتصال پره های بینی با صورت می گذرد، واقع شده است.

روش جراحی لاله گوش

روش جراحی گوش موجود برای اصلاح اختلال گوش برجسته روشی کاملاً موثر است و معمولاً از طریق تنها یک عمل صورت می گیرد که همواره نتایج خوبی را به همراه می آورد. در این عمل برشی در سطح پشت لاله گوش داده شده و پوست از غضروف لاله گوش بالا آورده می شود. سپس توسط بخیه هایی غضروف لاله گوش اصلاح و ترمیم می شود.

هیچکدام از زخم های محل برش در معرض دید نخواهند بود؛ زیرا این برش ها در سطح پشتی لاله گوش بوجود می آیند. پس از عمل به مدت 4 هفته می بایست از پانسمان و یا بانداژهایی بر روی لاله گوش استفاده کرد.

روش جراحی موجود برای ترمیم اختلال لاله گوش برجسته، اهداف جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت را برآورده می کند.

اقدامات قبل از جراحی لاله گوش

با توجه به اینکه جراحى لاله گوش يا اتوپلاستى هم توسط بی حسی و هم توسط بیهوشی انجام می شود یک سری اقدامات را باید قبل از عمل انجام دهیم.

  1. در صورتی که جراحى لاله گوش ها با بیهوشی عمومی انجام شود ،8 ساعت قبل از عمل بايد ناشتا بود و صبح روز عمل همراه با آزمایش در کلینیک حاضر بود .اما اگر توسط بی حسی این عمل انجام شود نیاز به ناشتا بودن نیست.
  2. 2 هفته قبل از عمل باید از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کنند مانند آسپرین پرهیز کرد.
  3. همچنین 2 هفته قبل از عمل از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کرد.
  4. شب قبل از عمل استحمام کنید و به خوبی موها اطراف سر را بشویید و همچنین موهای اطراف لاله گوش را کمی کوتاه کنيد تا بتوانیم جراحی را به خوبی انجام دهیم.

 

جراحی لاله گوش

 

اقدامات بعد از جراحی لاله گوش

  1. بعد از عمل جراحی لاله گوش حدود 6 ساعت باید ناشتا بود و بعد از آن مى توان رژیم غذایی سبك را شروع کرد.
  2. از برداشتن اجسام سنگین باید پرهیز کرد.
  3. به هنگام خوابیدن زیر سر باید کمی بالا باشد ، مراقب باشید روی گوش نخوابید زیرا باعث تورم و درد می شود.
  4. بر روی لاله گوش پانسمان است نباید به پانسمان ها دست بزنید.
  5. 2 روز بعد از عمل به پزشک مراجعه کنید .زیرا پشت گوش درن هایی تعبیه شده است که لازم است پزشک آن ها را بردارد.
  6. بعد از یک هفته نیاز است مجدد به پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد.
  7. امکان دارد حين جراحی خون وارد مجراى گوش شودكه بعد لخته مى شود .اين لخته خون داخل گوش باعث کاهش شنوایی و احساس سر و صدا داخل گوش مى شود که مشکلی نيست و بعد از چند روز بهبود مى شود.
  8. بعد از یک هفته می توانید حمام کنید در واقع زمانی که بخیه ها کشیده شده اند . بهتر است برای خشک کردن گوش و لاله گوش از سشوار استفاده کنید.
  9. لازم است به مدت 4 تا 6 هفته بعد از عمل لاله گوش از هد بند استفاده کنید .زیرا غضروف گوش قوی است و در این مدت بخیه ها محکم مى شوند تا لاله گوش به حالت اولش برنگردد.
  10. بعد از یک هفته می توانید به کارهای روزمره خود ادامه دهید.

عوارض جراحی لاله گوش

به طور کلی جراحی لاله گوش در شرایط استریل انجام مى شود و اگر بر اساس متد پزشکی انجام شود عوارض خاصی ندارد .یکی از مهم ترین عوارض می توان به تجمع خون و یا هماتوم اشاره كرد که اين تجمع خون در پشت گوش و یا لاله گوش ایجاد می شود که البته وقتی بیمار بعد از دو روز به پزشک مراجعه می کند در صورت وجود تجمع خون توسط پزشک تخلیه می شود و در صورتی که بیمار به پزشک مراجعه نکند و این تجمع ادامه پیدا کند.

اين ترشحات اگر خارج نشوند باعث تغيير شكل لاله گوش مى شوند. اليته امكان دارد ترشحات از پشت گوش و از بين بخیه ها به صورت خونابه خارج شوند که مشکلی نیست.

اما در صورتی که عفونت کرد و به صورت بد بو بود باید به پزشک مراجعه کنید با توجه به مصرف آنتی بیوتیک که بعد از عمل داده می شود و استريليتى که حين عمل انجام می شود این عارضه بسیار کم است.
عارضه بعدی که امکان دارد وجود داشته باشد باز بودن زخم است که بسیار نادر است و درصورتی که بخیه ها به دقت زده شود مشکلی ایجاد نمی شود.

اگر بیمار اجسام سنگین بلند کند یا فشار ایجاد کند امکان دارد بخيه ها باز شوند كه نياز به بخيه زدن مجدد هست.

مساله بعدی که مطرح هست امکان دارد بین دو لاله گوش كمى اختلاف وجود داشته باشد که البته این جزء عارضه محسوب نمی شود و به طور طبیعی امکان دارد اختلاف جزئی بین دو لاله گوش وجود داشته باشد.

نظرات بسته شده است.