جراحی زیبایی بینی ( رينوپلاستى )

اقدامات جراحی به منظور اصلاح شکل ظاهری بینی را رينوپلاستى  یا جراحی زیبایی بینی می نامند. که هدف از آن دستیابی به تعادل بینی با سايراجزای صورت از نقطه نظر علم زیباشناسی هست. جراحی زیبایی بینی ترکیبی از علم جراحی و پزشکی و نیز زیبایی شناسی و خلاقیت هست . بینی از اجزای بسیار پیچیده صورت بوده و خصوصیات بینی هر فرد متناسب با سایز اجزا دیگر صورت برای هرکسی منحصر به فرد است. به این خاطر در برنامه ریزی های جراحی زیبایی بینی علاوه بر اصلاح ایرادات بینی، حفظ تعادل با سایراجزای صورت نیز در نظر گرفته می شود. در واقع بینی کوچک بر روی صورت بزرگ زیبا نخواهد بود.

جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی بینی

عوامل موثر بر زيبايى بينى

براى به دست آوردن بينى زيبا ، سه عامل لازم هست؛
١-علم پزشكى
٢-هنر زيبايى شناسى
٣-تجربه

در واقع جراح بينى علاوه بر داشتن دانش روز پزشكى ،بايد دستان هنرمند داشته باشد تا به مرور زمان با كسب تجربه ، بتواند نتايج جراحى بينى زيبايى بدست آورد. در اين شرايط به مرور زمان علاوه بر كاهش عوارض جراحى بينى ،نتايج عمل هاى بينى عالى خواهند بود. جراحى كه نتايج بينى يكسان دارد از هنر زيبايى شناسى به دور است. و جراحى كه همواره  دچار عوارض بعد از عمل بينى مى شود از دانش جراحى دور افتاده است و تجربه از عوارض جراحى كسب نكرده است.
جراح زيبايى بينى علاوه بر اصلاح ايرادات بينى بايد تعادل و هماهنگى بينى با صورت را هم برقرار كند.در انتها هم بايد راه تنفس بينى بيمار باز باشد و فرد بعد از عمل هيچ گونه مشكل تنفسى نداشته باشد.

راينوپلاستى يا رينوپلاستى؟

در انتها بهتر است گفته شود كه كدام عنوان صحيح هست. كلمه انگليسى  براى جراحى زيبايى بينى Rhinoplasty هست و راينوپلاستى صحيح بوده اما در اصطلاح عاميانه رينوپلاستى گفته مى شود.

بینی عضوی ست که با قرار گیری در مرکز صورت از اعضایی است که بسیار تعیین کننده ظاهر و صورت است و نقش بسیار مهمی در در زیبایی فرد دارد.
علاوه بر زیبایی بینی وظایف مهم ر تنفس و مرطوب کردن راه هوایی دارد همچنین با مرطوب کردن راه هوایی و فراهم کردن مزان هوای تنفسی لازم نقش بسیار مهمی در بدن دارد. با همه این تفاسیر می توان  متوجه شد که عمل جراحی زیبایی بینی چقدر از اهمیت برخوردار است زیرهرگونه ایراد در عمل جرای می تواند در هریک از این وظایف اختلال ایجادکند.
جراحی زیبایی بینی یا همان رینوپلاستی برای بهبود ظاهربینی انجام می شود. برای انجام این عمل برش های کوچکی دربینی ایجاد می شود
برای انجام جراحی زیبایی بینی پزشک باید از دانش بالایی درباره فیزیولوژی بینی و دستگاه تنفسی داشته باشد و همچنین دارای دیدگاه هنری و زیبا شناختی باشد.
هماهنگ بودن اندازه بینی با صورت امری بسیارمهم است که با برداشتن قسمتهای اضافی باید با هریک از اجزای صورت هماهنگی داشته باشد.
هنگامی به عمل رینوپلاستی عمل موفق می گویند که فرد احساس بهتری نسبت به قبل داشته باشد و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به قبل پیدا کند.
پس قبل از اینکه تصمیم به جراحی بگیرید دقیق در مورد انتظاراتتان فکر کنید و آن‌ها را با یک جراح رینوپلاستی باتجربه و هنرمند در میان بگذارید.
از نظر علم زیبا شناختی هنگامی به بینی فرد زیبا می گویند که در وسط صورت و در یک سوم میانی صرت قرار گرفته باشد و در حالت نیم رخ ابتدای بینی هم سطح پلک های بالایی باشد.

 

روش های جراحی زیبایی بینی

روش باز يا روش open

یکی از روش های جراحی زیبایی بینی  روش باز است که در اين روش بر روی پوست وسط بینی در ناحيه جلوى آن برش داده می شود و سپس پوست بینی بلند شده و ايرادات آن ،مانند قوز بينى اصلاح می گردد. این روش در بینی هایی که نوك  پهن دارند استفاده می شود. هم چنین در بینی های کج و یا بينى هايى كه دارای نقص مادر زادی هستند، كاربرد دارد. اگر بینی هایی نیاز به استفاده از غضروف جهت تقویت و ترمیم بینی دارند بايد از روش باز استفاده كرد.

روش بسته يا روش close

اين روش در بینی هایی که تنها قوز مختصری دارند و نوک بینی نیاز به اقدام زیادی ندارند استفاده می شود. به طبع در روش بسته با توجه به دستکاری کمتر بینی ، تورم بعد از عمل کمتر خواهد بود .البته این روش در موارد محدودی قابل انجام است.
عمل بینی طی مراحل مشخصی صورت می گیرد به این صورت که ابتدا قسمتهای اضافی مانند قوز بینی و غضروف ها برداشته می شود و سپس کارهای ترمیمی و تقویت غضروفها و فرم دهی نهایی به بینی صورت می گیرد.
البته همواره بايد بهبود راه تنفسى و پيشگيرى از مشكل تنفسى از بينى بعد از عمل را در ذهن داشت . جهت تقویت بینی از غضروف های خود بیمار استفاده می شود .اين غضروف ها حین عمل برداشته شده، شکل داده می شود و در قسمت جلويى بينى استفاده مى شود. قسمت های اضافه غضروف مجدد در محل قبلی خود قرار داده می شود.
نهایتا از نخ های بخیه جهت جمع کردن و باریک کردن نوک بینی استفاده می شوند. این نخ های بخیه قابل جذب بوده و در بعضی موارد از نخ های قابل جذب طولانی مدت استفاده می شود. با استفاده از این تکنیک ها به بینی شکل داده می شود. قسمت های اضافی برداشته می شود و زوایای بینی تنظیم می گردند. در انتها استخوانهای بینی شکسته شده که این کار باعث باریک تر شدن بینى مى شود. پس از اتمام این کارها، مخاط و پوست بریده شده ، ترمیم می شود، پانسمان داخل بینی گذاشته شده و اسپلینت یا گچ گرفته می شود.

جراحی رینوپلاستی
جراحی رینوپلاستی

سن مناسب برای جراحی زیبایی بینی

طبق توصیه پزشکان حداقل سن انجام عمل برای خانمها پایان 16 سالگی و برای آقایان پایان 17 سالگی می باشد و افراد کمتر از سن تعیین شده نمی توانند این عمل را نجام دهند زیرا غضروف بینیدر افراد تا سنین گفته شده در حال رشد است. و همزمان با رشد غضروف تیغه میانی بینی ، رشد بینی نیز انجام می گیرد.
اگر عمل قبل از سن معین شده انجام شود بر رشد بینی اثر می گذارد و باعث می شود پشت بینی گود شود و از طرفی در رشد بینی اختلال ایجاد شود که منجر به ایجاد اختلال در رشد بینی و یا پهن شدن صورت می شود که اصطلاحا به این پهن شدن صورت حالت بشقابی می گویند و حتی می تواند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی در فرد شود.
همانطورکه برای این عمل حداقل سن تعیین شده حداکثر سن نیز توسط پزشکان تعیین شده که طبق گفته آنان افراد بالای 60 سال نباید عمل رینوپلاستی انجام دهندزیرا استخوان بینی افراد بالای 60 سال توانایی ترمیم ندارد. علاوه بر این بیهوشی در افراد من می تاند خطرناک باشد و عوارض خاص خود را برای فرد داشته باشد.
انجام عمل بینی نیازمند یک سری مراقبت های خاص است که فرد باید برای گرفتن نتیجه بهتر هم قبل و هم بعد از عمل باید آنها را رعایت کند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.


جراحی بینی گوشتی

بینی گوشتی بینی به بینی که دارای پوست ضخیم و همراه با غدد چربی فراوان در قسمت نوک بینی می باشند  گفته می شوند . با اینکه در بینی گوشتی نوک بینی پهن و بزرگ می باشد ولی غضروف های آن ضعیف هستند. به طوری که با فشار دادن دست بر روی آن به راحتی پائین می آیند. پره های بینی گوشتی  معمولا باز و ضخیم می باشند و حتما جهت کوچک کردن بینی باید برشی در ناحیه پره های بینی جهت کوچک کردن آن زده شود. در واقع به خاطر ضعف غضروف در این بینی ها، ساختار نگهدارنده و حمایتی بینی ضعیف است پس کوچک کردن و ضعیف کردن غضروف های این گونه بینی ها باعث افتادگی و پهن شدگی نوک بینی بعد از عمل می شود.

از خصوصیات دیگر بینی گوشتی می توان به این اشاره کرد که نوک بینی وقتی سر به بالا نگه داشه می شود به جای اینکه حالت مثلث داشته باشند، حالت نیم دایره و یا ذوزنقه دارند. و نکته دیگر اینست که به جای اینکه نوک بینی پهن باشد، کمی بالاتر از نوک بینی پهن تر از نوک بینی می باشد. در بینی های گوشتی به جای برداشتن و کوچک کردن غضروف ها، باید غضروف ها را تقویت و اصلاح نمود. جراحی بینی گوشتی باید زیر نظر جراح بینی متخصص انجام گیرد تا بتوان بهترین نتیجه را از عمل جراحی زیبایی بینی داشته باشید زیرا جراحی بینی گوشتی به تبحر بیشتری نسبت به جراحی بینی استخوانی نیاز دارد. پس حتما در انتخاب جراح بینی دقت نمایید.

نکاتی درباره بینی های گوشتی

بینی های گوشتی را نمی توان خیلی کوچک کرد و بینی فانتزی به دست آورد

بینی های گوشتی را نمی توان قوس زیاد داد

محل برش جراحی در این نوع جراحی کمی مشخص می شود

جهت رفع تورم بینی نسبت به جراحی بینی استخوانی باید مدت طولانی تر از چسب بینی بر روی بینی  استفاده نمایند

 

جراحی بینی استخوانی

ضخامت پوست یکی از عوامل مهم در جراحی زیبایی بینی می باشد. بینی استخوانی دارای اسکلت بینی محکم تری می باشند و ضخامت پوست نازک تری دارند. در عمل جراحی زیبایی بینی اگر مشکل مربوط به لایه پوستی بینی باشد بینی گوشتی می باشد و اگر مشکل از استخوان و غضروف بینی باشد بینی استخوانی می باشد. اصولا نتیجه جراحی بینی استخوانی بهتر از جراحی بینی گوشتی می باشد و جراح بینی  و بیمار از نتیجه جراحی راضی تر می باشند. جراح بینی اگر باتجربه و ماهر باشد به راحتی می تواند تمامی نواقص ظاهری بینی را تشخیص دهد و بهتر می تواند تغییرات را به خواسته بیمار انجام دهد و میتوان جراحی زیبایی بینی را به گونه ای انجام دهد که تناسب بین بینی و اجزای صورت رعایت گردد. در جراحی بینی استخوانی اگر پره های بینی کوچک باشد، نیازی به برش کناره ای پره بینی نمی باشد.

 

جراحی بینی کج

در واقع کجی بینی و انحراف بینی با هم متفاوت می باشند. در واقع، بینی کج به بینی گفته می شود که ساختار کل بینی یا همان هرم بینی کج باشد نه تیغه میانی وسط بینی. زمانی که از روبرو به صورت نگاه می کنیم، بینی باید صاف باشد اگر مقداری کج و یا پیچ خورده باشد، نمای ظاهری صورت دچار غیر قرینگی می گردد و کمی از زیبایی صورت فرد کاسته می شود. جراحی بینی کج جزو جراحی زیبایی بینی می باشد و درمانی محسوب نمی شود و بیمه هزینه را تقبل نمی کند.

جراحی بینی کج

در مورد بینی های کج صادقانه باید گفت که هر چه بینی در ظاهر کج تر باشد، ممکن است مختصری غیر قرینگی بعد از عمل مشاهده شود .به عبارت دیگر بعضی از بینی های بسیار کج با یک بار جراحی زیبایی قابل اصلاح نبوده است و گاهى نیاز به جراحی ترمیم بینی می باشد. چرا كه  به علت خاصیت ذاتی غضروف کج، كه تمایل دارد بعد از جراحی بينى كمى به حالت اولیه متمايل گردد، این غیر قرینگی ممکن است قابل رويت باشد. البته  با تکنیک های جدید جراحی زیبایی بینی تا حدود زیادی این موارد قابل اصلاح هست.

علت کج شدن بینی

  • وارد شدن ضربه به بینی از شایع ترین علائم کج شدن بینی می باشد (امکان دارد ضربه بر اثر تصادف و یا حتی در حین زایمان و دوران کودکی باشد)
  • امکان دارد موروثی باشد
  • وجود بیماری مانند جزام و سل
  • مصرف مواد مخدر که باعث از بین رفتن استخوان و غضروف می شوند

 

جراحی انحراف بینی

تیغه میانی بینی، بین دو سوراخ بینی به صورت عمودی قرار دارد. تیغه بینی بسیار نازک می باشد و حدودا 1 تا 2 میلی متر ضخامت دارد. یکی از مهمترین نقش های عملکردی تیغه بینی، نقش حمایتی از بینی است به این معنا که باعث نگه داشته شدن شکل ظاهری بینی می شود. و نقش و وظیفه مهم دیگر تیغه میانی بینی، تنظیم کردن هوای ورودی به بینی می باشد. زمانی که تیغه بینی منحرف شود فرد دچار انحراف بینی می شود، گاهی اوقات ممکن است انحراف تیغه میانی بینی جزئی باشد و گاهی نیز ممکن است به قدری شدید باشد که یکی از حفره های بینی به طور کامل مسدود شوند. در افرادی که تیغه میانی بینی آنها در اثر ضربه شکسته شده باشد باعث می شود شکل ظاهری خود را از دست داده و حالت فرو رفتگی و افتادگی در بینی ایجاد شود. از علائم شایع انحراف بینی، گرفتگی بینی می باشد. و باعث مشکلات دیگری مانند سر درد و عفونت های سینوسی نیز در فرد می گردد.

دکتر محمد گلی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی اظهار می نمایند که افرادی که انحراف بینی آن ها جرئی می باشد نیاز به جراحی انحراف بینی ندارند. اما افرادی که انحراف بینی آن ها متوسط و یا شدید می باشد بهتر است که حتما جراحی انحراف بینی انجام دهند. جهت بهبود ظاهر بینی نیز می توان به طورهمزمان جراحی زیبایی بینی نیز انجام داد.

جراحی انحراف بینی

 

علائم انحراف بینی :

علائم ناشی از انحراف تیغه میانی بینی ، گرفتگی بینی و مشکل در تنفس از راه بینی و اختلالات کیفیت هوای تنفسی از راه بینی است که  می تواند باعث علائم دیگری مانند خشکی دهان حین خواب و یا خشکی گلو در صبحگاه شود.علائم دیگر شامل خرخر حین خواب و نیز مشکل بویایی است. به طور کلی انحراف بینی دارای علائم زیر می باشد

علائم شایع انحراف بینی

  • گرفتگی بینی
  • خر و پف هنگام خواب
  • خشکی گلو در صبحگاه
  • مشکلات تنفسی
  • درد صورت و سر درد
  • خونریزی بینی
  • عفونت های سینوسی
  • خشکی دهان
  • ایجاد ترشحات در پشت حلق
  • خشکی مخاط بینی
  • آبریزش بیش از حد بینی
  • اختلال سیستم بویایی

هزینه درمان و جراحی کجی بینی و انحراف بینی

همانطور که می دانید انحراف بینی و کجی بینی با هم فرق دارند، در کجی بینی کل اسکلت بینی کج می باشد و انحراف بینی یعنی تیغه وسط بینی کج می باشد و امکان دارد به همراه کجی بینی باشد و یا به تنهایی در فرد ایجاد شود.

هزینه درمان و جراحی کجی بینی و انحراف بینی

 

در حالتی که تنها تیغه وسط بینی کج باشد و این امر موجب مشکلات تنفسی و انسداد بینی در فرد شود، به این معنی می باشد که فرد انحراف بینی دارد. در این حالت فرد می تواند تنها جراحی انحراف تیغه میانی بینی انجام دهد و مشکل انحراف را رفع نماید و بیمه هزینه جراحی را تقبل می نماید و پرداخت می کند

در حالتی که تنها اسکلت اصلی بینی کج باشد و فرد دچار انحراف بینی نباشد و دچار انسداد و گرفتکی بینی  و مشکلات تنفسی نباشد، جهت رفع کجی بینی و زیبایی بینی باید از جراحی زیبایی بینی استفاده کند، در این صورت بیمه هیچ گونه هزینه ای را تقبل نمی کند زیرا جراحی جنبه زیبایی دارد و درمانی نمی باشد

در صورتی که فرد هم تیغه میانی بینی آن کج باشد و هم اسکلت و هرم اصلی بینی کج باشد، و فرد نیز دچار انسداد بینی باشد، در این حالت فرد می تواند هم انحراف تیغه بینی را درمان نماید و هم جهت رفع کجی بینی از جراحی زیبایی بینی استفاده کند. در این صورت بیمه  تنها هزینه درمان انحراف بینی را تقبل می نماید و هیچ گونه هزینه ای را جهت زیبایی آن پرداخت نمی کند

دکتر گلی با سابقه ای در خشان در زمینه خدمات درمانی و زیبایی بینی، آماده ارائه بهترین خدمات، به هموطنان گرامی می باشد و همیشه سعی بر این داشته اند تا رضایت کامل بیماران را داشته باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به گالری تصاویر،  برخی از نمونه کارهای دکتر گلی (جراح بینی) را مشاهده نمایید.

 

جراحی ترمیم بینی

افرادی که از جراحی زیبایی بینی اولیه خود ناراضی می باشند نیاز به عمل جراحی ترمیمی بینی دارند. به طور کلی هدف از انجام عمل جراحی ترمیمی بینی  اصلاح ایرادات و مشکلات باقی مانده بعد از جراحی بینی اولیه می باشد. به این خاطر بیمار باید انتظارات واقع بینانه ای داشته باشد و تمرکز فرد تنها باید بر روی رفع ایراد مشخصی باشد و بهتر است که فرد از روحیه بسیار بالایی برخوردار باشد.

برخی از افراد از جراحی بینی اولیه خود بسیار شاکی و ناراضی هستند و از جراح بینی می خواهند که جراحی ترمیم بینی را زودتر انجام دهد. اما بهتر است که ترمیم بینی بعد از یک سال انجام گیرد، زیرا در این مدت تورم بینی کاملا برطرف می شود و اشکالات بینی کاملا نمایان می شوند و امکان خطای جراح بینی بسیار کم می باشد و نتیجه رضایت بخش تر خواهد شد.

در برخی موارد می توان در صورت جمع کردن پره های بینی در افرادی که پره های بینی آن ها بزرگ می باشد بعد از گذشت 6 ماه جراحی زیبایی بینی ثانویه را انجام داد. جراحی مجدد بینی برخلاف تصور عده ای، جراحی ساده ای نیست زیرا که بافت بینی به دنبال جراحی اولیه دچار تغییر بافت شده است و یک بافت ترميمى و سفت تر از بافت اولیه را دارد.

 

نحوه بی هوشی در جراحی ترمیم بینی

در برخی موارد، بسته به میزان ایرادات می توان جراحی بینی ترمیمی را در مطب انجام داد. اما در برخی موارد که ایرادات ناشی از جراحی زیبایی بینی اولیه زیادتر است و نیاز به استفاده از غضروف می باشد، جراحی ترمیم بینی حتما  باید در کلینیک و توسط بی هوشی عمومی انجام شود.

دکتر گلی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی در این موارد از غضروف های باقی مانده خود بینی فرد استفاده می کند و یا در صورت کافی نبودن آن از غضروف های لاله گوش و یا از غضروف دنده استفاده می نماید.

جراحی ترمیم بینی

 

مراقبت های قبل از انجام عمل بینی

قبل از انجام عمل بینی فرد باید آمادگی کامل برای این عمل را داشته باشد و اگر بیماری خاصی دارد حتما به پزشک گزارش دهد و یا اگرداروی خاصی مصرف می کند یا سیگارو قلیان مصرف می کند حتما آن را به پزشک اطلاع دهد. و پزشکان توصیه می کنند حداقل از 2 قبل از عمل استعمال آنها را کنار بگذارند و از مصرف داروهایی مثل آسپیرین ها و مسکن ها مانند ناپروکسن و بروفن دوری کنند.
همچنین قبل از عمل پزشک درخواست آزمایش خون می کند تا با بررسی برخی فاکتورهای خونی، از سلامت فرد مطمئن شود.
برای افراد بالای 40 سال علاوه بر آزمایش خون، تست نوار قلبی نیز درخواست می شود. البته افراد زیر 40 سالی که مشکل قلبی و یا تنفسی دارند باید قبل از عمل توسط یک پزشک مشاوره شوند.
مراجعه کنندگان به کلینیک های زیبایی بینی، دلایل متعددی را جهت انجام عمل بينى ارائه می دهند که مهم ترین آنها ایجاد بهبود و اصلاح در ایرادات بینی و صورت و هم چنین ایجاد اعتماد به نفس بالاتر براى حضور در جمع هست .اين عزيزان از بروز مشکل تنفسی یا عارضه ای برای بینى نگرانند. این افراد به طور معمول انتظارات معقول دارند و ایرادات بينى آنها قابل اصلاح هست .
گاهی مراجعه کنندگان انجام عمل بينى را براى رسیدن به ظاهر هنر پیشه خاصى ذكر می کنند و  همراه خود عکس آن هنر پیشه را به مطب می آورند. در این گونه موارد باید اين نكته را ذکر کرد که این موارد رویا پردازی است . زیرا جراحی زیبایی بینی تنها بینی فرد را تغییر مى دهد و تناسب بينى با صورت ایجاد می کند و ما تغییرات سایر اجزای صورت را نخواهیم داشت .به این خاطر شبیه به آن هنرپیشه نخواهند شد .به اين دلايل  باید توقعات قبل از عمل واقع بینانه و منطقی باشد تا به هدف جراحی بینی  برسيم .
همچنین به افراد توصیه می شود قبل از عمل جراحی رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند. به طور مثال فرد در روضز عمل نباید غذاهای سفت بخورد و به او پیشنهاد می شود از غذاهای نرمی چون سوپ و سیب زمینی پخته استفاده کند. او نباید از غذاهایی که ممکن است آلرژی ایجاد کند مانند فلفل استفاده کند. همچنین به فرد پیشنهاد می شود تا غذاهای فیبر دار استفاده کند تا مکانیسم و سوخت و ساز بدنش به حالت نرمال برگردد.
از موارد دیگری که به فرد توصیه می شود این است که  خوردن غذاهایی اسید که می تواند معده را تحریک کند و یا رفلاکس ایجاد کند دوری کند و در هنگام مراجعه به کلینیک فرد باید ناشتا باشد.

جراحی بینی سر بالا

اقدامات لازم پس از عمل جراحی بینی

رعایت مواردی که به انها اشاره می کنیم به فرد کمک می کند تا دوره نقاهت پس از عمل را کوتاه کند و فرد با مشکل خاصی مواجه نشود.
اولین اقدام بعد از عمل شروع میگردد که با گذاشتن کمپرس سرد در کنار بینی و زیر چشم از تورم و کبودی بعد از عمل بینی پرهیز میشود. باید دقت شود که کمپرس سرد بر روی پیشانی گذاشته نشود  زیرا این امرمی تواند منجر به سر درد شود. البته بهتر است کمپرس سرد بر روی پارچه ای گذاشته و روی پوست صورت گذاشته تا اثرات سرمای زیاد کمپرس یخ باعث آزار پوست نگردد. این عمل باید تا 2 الی 3 روز پس ازعمل به مدت یک ربع درساعت گذاشته شود.

از اقدامات دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. استفاده از کمپرس گرم در صورت نیاز : بعد از این مدت در صورتی که زیر چشم کبود شده باشد میتوان از کمپرس گرم استفاده نمود در غیر اینصورت از کمپرس گرم استفاده نکنید.
  2. داروهای تجویز شده بعد از جراحی بینی: بعد از جراحی بینی فرد داروهایی را تجویز می کند که حتما آن را رعایت کرد. این داروها می تواند شامل مسکن ها و آنتی بیوتیک ها  و قرص های سرماخوردگی و قطره بینی  و آمپول ها باشد
  3. تزریق آمپول های تجویز شده جهت کاهش تورم : آمپول های لازم جهت کاهش تورم را در روزهای بعد از عمل به صورت روزانه یک عدد عضلانی تا دو روز تجویز میشوند.
  4. مصرف آنتی بیوتیک : کپسول آنتی بیوتیک را تا یک هفته مصرف نمایید و قرص سرماخوردگی را جهت کاهش عطسه و آب ریزش از بینی تا چند روز بعد از درآوردن پانسمان داخل بینی ادامه دهید.
  5. برداشتن پانسمان بعد از 1 الی  2 روز : یک تا دو روز بعد از عمل پانسمان داخل بینی برداشته میشوند و جهت پیشگیری از خون ریزی احتمالی از قطره های فنیل افرین تجویز شده استفاده نمایید.این قطره ها را حداکثر تا 3 روز استفاده نمایید و بیشتر مورد استفاده قرار نگیرد.

استفاده از سرم شستشوی بینی

بعد از برداشتن پانسمان  یا مش بینی ، از سرم شستشوی بینی استفاده نمایید.بهترین روش جهت شستشوی بینی با سرنگ و به آرامی میباشد و حداقل دو بار در روز باید استفاده نمود.
رژیم غذایی پس از عمل رینوپلاستی نیز امری مهم است. افراد معمولا پس ازیک هفته بعد ازعمل یا اشتها به غذا ندارند و یا به علت ایجاد حالت تهوع دوست ندارند غذا بخورند.
بعد از عمل افراد نباید غذاهای حساسیت زا و فلفل مصرف کنند زیرا می تواند منجر به عطسه و یا سرفه شود که به بخیه ها آسیب می رساند.
همچنین برخی افراد به غلط تصور می کنند که بعد از عمل برای نوشیدن مایعات بهتراست از نی استفاده کند که امری است کاملا غلط. زیرا نیرویی که برای مکیدن نی به کار گرفته می شود منجر به فشار به بینی و و ایجاد درد می شود.

رژیم غذایی بعد از جراحی بینی

یک سری مراقبت ها بعد از جراحی بینی نیاز است صورت گیرد تا نتیجه جراحی رضایت بخش و موفقیت آمیز شود. یکی از مواردی که هر فردی بعد از جراحی بینی باید به آن توجه ویژه ای نماید، نحوه مصرف غذا و رژیم غذایی مناسب می باشد. حدودا بعد از 4 الی 6 ساعت از جراحی زیبایی بینی فرد نباید چیزی بخورد یا بیاشامد. زیرا به دلیل داروهای بیهوشی احتمال تهوع و استفراغ وجود دارد . بهتر است بعد از چند ساعت اول با استفاده از مایعات سرد رژیم غذایی خود را آغاز نمایید. (توصیه می شود به مدت 24 ساعت فقط از مایعات استفاده نمایید).

جراح بینی بعد از جراحی بینی وصیه هایی را جهت رژیم غذایی مناسب و رعایت کردن برخی اصول غذایی به افراد می کند. در ادامه می پردازیم به برخی از این نکات که هر فردی موظف است بعد از جراحی آن هار ار رعایت نماید.

نکاتی که باید در رژیم غذایی بعد از جراحی بینی رعایت شود:

  • به هیچ عنوان از نی جهت نوشیدن مایعات استفاده نکنید، و بهتر است با استفاده از قاشق و به آرامی مایعات را بنوشید
  • از خوردن آب میوه های پاکتی و کمپوت ها پرهیز نمایید و بهتر است از آب میوه های طبیعی استفاده نمایید
  • از خوردن غذاهای سفت و جویدنی مانند کباب و ته دیگ و استیک خودداری نمایید و سعی کنید از رژیم غذایی نرم مانند سوپ و سیب زمینی آب پز و سبزیجات استفاده نمایید. (خوردن غذاهای سفت باعث تشدید تورم بینی می شود)
  • جهت ترمیم زخم های ناحیه بینی بهتر است رژیم غذایی پر پروتئین و ویتامین دار مصرف نمایید
  • جهت جلوگیری از بروز جوش صورت از خوردن میوه های شیرین پرهیز نمایید
  • پزهیز از مصرف زیاد نمک و غذاهای حاوی سدیم
  • سعی کنید غذاهای مقوی مصرف نمایید و از محدود کردن رژیم غذایی جهت لاغری پرهیز نمایید
  • از مصرف غذاهای تند ، ادویه دار و نیز مصرف فلفل خودداری کنید. زیرا که این مواد باعث تحریک ناحیه بینی و گلو شده و احتمال عطسه و سرفه را برای بیمار بیشتر می کند که این مسایل باعث آزار فرد خواهد شد.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم (نظیر فهوه و چای) به مدت یک هفته پرهیز نمایید (غذای داغ باعث نتشدید تورم بینی می شود)

 

جراحی بینی در مردان

در چند سال گذشته متقاضیان جراحی زیبایی بینی بین مردان نیز افزایش یافته است.در جراحی بینی زنان و مردان تفاوت اندکی وجود دارد.در بینی مردان باید تا جای ممکن از برداشتن غضروف های قسمت پشت بینی و به وجود آمدن قوس به سمت داخل دوری کرد چرا که مردان با نمای پشت بینی صاف، زیباتر می شوند.ترجیح داده می شود که زاویه بین لب در آقایان تا کولوملا بین نود تا صد درجه باشد و برعکس زنان،که نتیجه جراحی بینی با نوک سر بالا اولویت دارد.بینی مردان دارای پوستی کلفت تر است به همین دلیل ورم بعد از جراحی در مردان مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

جراحی بینی
در برخی موارد برای کاهش تورم بینی مردان تریامسینولون دوباره  تزریق می شود.با توجه به اینکه فعالیت بدنی مردان معمولا بیشتر از زنان بوده است مراجعه کنندگان با بینی های شکسته و کج زیاد است و در حین عمل باید به  حفظ تنفس آنها توجه بیشتری شود پس مرحله آخر جراحی ،یعنی استئوتومی که جهت صاف شدن و متحرک شدن استخوان بینی صورت می گیرد از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بعضی از مردان خود خواستار بینی فانتزی هستند اما جراحان متخصص و متبحر با توجه به تجربه بالا پیشنهاد می کنند که مردان تا جای ممکن از جراحی بینی فانتزی و عروسکی خودداری کنند تا تناسب بین اجزای صورت برقرار شود.

 

 

سوالات متدوال جراحی بینی

سوالات متدوال جراحی بینی



در چه سنی می توان جراحی زیبایی بینی انجام داد؟

جهت جراحی بینی باید رشد افراد تکمیل شده باشد. اگر حداقل شش ماه سایز کفش فردی ثابت ماند این به معناى اتمام رشد فرد می باشد. اما به طور کلی سن رایج بینی در خانم ها 16 سال و در آقایان 17 سال می باشد، اما بهتر است که تا سن 18 سالگی صبر نمایید و بعد از آن اقدام به جراحی بینی کنید



تا چه زمانی باید از چسب بینی  استفاده کرد؟

جهت فرم دهی به بینی و جهت کاهش تورم بینی از چسب بینی بعد از جراحی بینی استفاده می شود. در 2 هفته اول بعد از جراحی، زدن چسب جهت فرم دهی بینی استفاده می شود و بعد ازآن چسب زدن جهت کاهش تورم بینی انجام می گیرد. مدت زمان چسب زدن بعد از جراحی بینی از حدود 2 هفته تا 2 ماه متغیر است. در پوست های نازک و شفاف می توان تا دو هفته چسب زد و مراجعه کنندگان با پوست ضخیم بهتر است حداقل 2  ماه چسب زد.



تا چه مدتی باید از کمپرس سرد استفاده کرد؟

به مدت 48 ساعت بعد از جراحی  جهت رفع کبودی و ورم از کمپرس سرد به مدت یک ربع در ساعت استفاده می شود.



زمان انجام تزریق آمپول به بینی بعد از جراحی بینی چه زمانی می باشد؟ و برای چه افرادی مناسب است؟

دکتر گلی (جراح بینی) تزریق کورتون بعد از جراحی بینی را دو ماه بعد از جراحی انجام می دهد تا در این دو ماه ورم بینی کاهش یابد. تزریق کورتون برای افرادی که بینی های گوشتی با پوست ضخیمی دارند و یا جراحی ترمیم بینی انجام داده اند مناسب می باشد



بعد از چه مدتی می توان فعالیت های اجتماعی را آغاز کرد؟

بهتر است هفته اول را استراحت نمایید و بعد از هفته اول می توانید فعالیت های اجتماعی خود را آغاز کنید و به سرکار بروید. اما باید مواظب باشید که در مکان های شلوغ قرار نگیرید تا فشار و ضربه ای به بینی وارد نشود. و در معرض آفتاب قرار نگیرید



تا چه زمانی باید از رفتن به شنا پرهیز کرد؟

يك ماه بعد از عمل مى توان شنا كرد ، ورزش هاى ايروبيك بعد از دو ماه و ورزش هاى با برخورد فيزيكى بعد از شش ماه مى توان ورزش را شروع كرد.

 

راه های ارتباطی دکتر گلی جراح بینی

کانال تلگرام دکتر گلی: DoctorGoli

اینستاگرام دکتر گلی: drmohammadgoli

شماره های تماس مطب تهران: 02188194025 – 09120424210 (شنبه و دوشنبه 17:00 الی 20:00)

شماره های تماس مطب قزوین:  02833222034 – 09196939100  (چهارشنبه ها 17:00 تا 19:00)

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر گلی جراح بینی