چسب زدن بعد از جراحی بینی

چسب زدن بعد از جراحی بینی چه اثراتی دارد ؟ چرا پزشکان به چسب بعد از عمل بینی تاکید دارند؟ آموزش محوه چسب زدن بینی چگونه است؟ در ادامه به تمام سوالات شما در ارتباط با پروسه چسب زدن بینی ، پاسخ می دهیم. همچنین خواهیم گفت که چرا بعد از جراحی بینی نیازمند استفاده از چسب هستیم. از این رو توجه شما را به ادامه این مطلب از سایت دکتر محمد گلی بهترین جراح بینی تهران جلب می کنیم.

چسب زدن بینی

بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ، جهت کاهش تورم و شکل دهی بینی ، از چسب روی بینی استفاده می شود. در 2 هفته اول بعد از عمل جراحی زیبایی، زدن چسب به شکل دهی بینی کمک می کند و پس ازآن چسب زدن جهت کاهش تورم بینی انجام می گیرد. مدت زمان چسب زدن از حدود 2 هفته تا 2 ماه متغییر است. در پوست های نازک و شفاف می توان دو هفته چسب زد و مراجعه کنندگان با پوست ضخیم بهتر است حداقل 2 ماه چسب زد.

Glue the nose after surgery

زمان تعویض در چسب زدن بعد از جراحی بینی

به طول معمول هر چند روز تا یک هفته چسب تعویض گردد. در مواردی که چسب شل و یا کثیف شده باشد می توان زودتر چسب بینی را تعویض کرد. در چند هفته اول بهتر است جراح بینی چسب زدن را انجام دهد و پس از آموزش می توانید خودتان چسب بینی را تعویض کنید. بهتر است قبل از چسب زدن مجدد، ابتدا پوست ناحیه بینی با آب ولرم و صابون شسته شده باشد تا چربی پوست گرفته شود و پس از خشک شدن پوست چسب را زد. در بینی هایی با پوست چرب ، بهتر است هر روز چسب تعویض شود و در پوست هایی با چربی معمولی ، یک روز درمیان عمل تعویض انجام می شود. اما اگر پوست بینی شما خشک است ، هر سه روز یکبار چسب آن را تعویض کنید.

چسب بعد از عمل زیبایی بینی

فواید چسب زدن بعد از جراحی بینی

چسب روی بینی به دلیل اثرات مثبتی که در فرم بینی ایجاد می کند ، استفاده می شود. این اثرات عبارتند از :

  • کمک به فرم گیری بهتر بینی
  • کاهش یکنواخت تورم و التهاب
  • جلوگیری از ایجاد ضخامت در پوست
  • ممانعت از خون ریزی زیر پوستی

برداشتن چسب در چسب زدن بعد از جراحی بینی

جهت برداشتن چسب نکته مهم آن است که چسب را باید با دو دست برداشت به نحوی که با یک دست پوست بینی را نگه داشت و با دست دیگر چسب را از روی بینی به آرامی برداشت. در صورتی که پوست به همراه چسب کشیده شود و بلند شود، پوست بینی از بافت زیرین جدا شده و به مرور زمان باعث ایجاد بافت اضافه زیر پوست می شود . در انتهای مدت زمان چسب زدن بهتر است حداقل 2 هفته شب ها چسب زده شود و روز ها برداشته شود و یا چسب زدن به صورت یک روز در میان باشد زیرا ناگهانی برداشتن چسب باعث تورم زیادی می شود. که البته این مورد نگران کننده نیست و با چسب زدن بتدریج مشکل حل می شود.

آموزش چسب زدن بینی

بهترین نوع چسب برای چسب زدن بعد از جراحی بینی

بر اساس تجربیات که داریم ، چسب میکروپور می باشد که این چسب ضد حساسیت می باشد و چسبندگی خوبی دارد. استفاده از چسب های شیشه ای یا شفاف باعث قرمز شدن پوست و نیز چرب شدن پوست بینی زیر چسب می شود. به این خاطر به صورت محدود و در مواردی که فرد می خواهد مدت زمان کمی چسب بر روی بینی داشته باشد استفاده می شود و نیز در زمانی که چربی پوست بعد از عمل کم شده باشد می توان از این چسب استفاده نمود.

chasb-bini

 بازه زمانی لازم در چسب زدن بعد از جراحی بینی

در هفته اول ، زدن چسب به بینی الزامی است. اما به طور کلی پزشکان توصیه می کنند ، در دو هفته اول از نوار چسبی ،روی بینی استفاده کنید. اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر بررسی کنیم ، باید بگوییم که بازه زمانی استفاده از نوار چسبی در بینی های گوشتی و استخوانی متفاوت است. در ادامه این تفاوت را شرح می دهیم :

مدت زمان چسب زدن بعد از جراحی بینی استخوانی

بینی های استخوانی به دلیل نازکی پوست و استقامت استخوان ، می توانند در بازه کمتری از نوار چسبی استفاده کنند. پزشک به افراد دارای بینی استخوانی توصیه می کند ، حدود 4 هفته از چسب روی بینی استفاده کنید.

مدت زمان چسب زدن بعد از جراحی بینی گوشتی

بینی های گوشتی ، پوست ضخیم تری دارند و استخوان و غضروف آن ها نرم تر است. از این رو التهاب آن ها بعد از جراحی زیبایی بینی بیشتر است. همچنین احتمال ایجاد ضخامت بیشتری به دلیل تولید کلاژن و در نتیجه بد شدن فرم بینی ، زیاد می باشد. از این رو جراح بینی توصیه می کند ، کسانی که بینی گوشتی شان را عمل کرده اند ، به مدت 6 تا 8 هفته از چسب بینی استفاده کنند.

نحوه صحیح چسب زدن بعد از جراحی بینی :

بهترین زمان چسب زدن بعد از جراحی بینی

هنگام شب و قبل از خواب ، بهتر است از چسب روی بینی استفاده شود. با رعایت این نکته ، صبح ها با حجم کمتری از التهاب بینی مواجه می شوید. در آخر نکته ای که مراجعه کنندگان اغلب می پرسند این است که آیا می توان به مدت یک یا دو روز چسب را برداشت وآیا مشکل پیش نمی آید؟ در این مورد باید گفت که در صورتی که به دلیل مراسم عروسی یا مهمانی خاصی نخواستيد چسب بر روی بینی باشد، می توانید بدون هیچ نگرانی چسب را بردارید و پس از اتمام مراسم چسب زدن را ادامه دهید. نحوه صحیح چسب زدن در ویدیوی آموزشی ارائه شده است. باید دقت نمود که نوک بینی زیر چسب نرود.

پس از جراحی بینی چه مدت بایستی از چسب استفاده کرد؟

همانطور که می دانید بعد از اتمام عمل بینی می توان به منزل بازگشت و دوره ریکاوری و درمان را بدون ماندن در بیمارستان سپری کرد. با گذشت حدود هفت الی ده روز مجدد به جراح بینی مراجعه می کنید که با انجام معاینات لازم به شما بگویند می توانید بانداژ روی بینی را برداشته و به جهت محافظت می توانید از چسب زدن بینی بعد از رینوپلاستی بهره مند شوید. برخی از مراجعین این سوال برایشان به وجود می آید که این کار را چه مدت بایستی تکرار کرد و ادامه داد؟ برای دانستن جواب این قبیل پرسش ها بهتر است که به جراح بینی خود مراجعه کنید و یا در جلسه معاینه جواب آن را جویا شوید. اما در نهایت بایستی بدانید که مدت زمان استفاده چسب زدن بینی بعد از جراحی بینی در واقع تا وقتی باید ادامه داشته باشد که بافت های آن به خوبی بهبود یافته باشد که این در واقع بیان کننده این امر می باشد برای هر بینی با دیگری مدت زمان استفاده از چسب ممکن است متغیر باشد.

دوش گرفتن با بینی چسب زده ممکن است؟

به طور معمول بعد از هفت الی ده روز بسته به وضعیت و شرایط شما ممکن است بانداژ ابتدایی برداشته شود و چسب زدن بینی را تجربه کنید. برخی از عزیزان این سوال را جویا می شوند که آیا با چسب می توان دوش گرفت؟ بله پاسخ به این پرسش مثبت است و فرد مراجعه کننده به راحتی می تواند در بازه ای که از چسب بینی استفاده می کنند حمام برود. اما بایستی به یاد داشته باشید که به آرامی چسب روی دماغ را برداشته و دوش بگیرید که بعد از بیرون آمدن از حمام می بایست دوباره چسب زدن بینی بعد از جراحی را انجام دهید.

 

آیا طولانی تر شدن مدت چسب زدن مشکلی ندارد؟

بعد از جراحی بینی در افراد با پوست ضخیم طولانی تر شدن چسب زدن بعد از جراحی بینی به مدت حتی 6 ماه گاهی انجام می شود و عارضه ای ندارد. اما در پوست های نازک بهتر است که چسب به مدت طولانی روی بینی قرار نگیرد. چرا که چسب زدن در بازه زمانی طولانی سبب عدم تنفس منافذ می شود و بدین ترتیب پوست با مشکل مواجه می شود. از این رو بهتر آن است که مطابق با دستور پزشک ، چسب را روی بینی خود نگه دارید و درست هنگام تعویض ، آن را از بینی برداشته و مجدد چسب جدیدی جایگذاری کنید.

مزیت چسب زدن به بینی

استفاده از این روش برای حفظ و تثبیت مدل جدید بینی بسیار تاثیر گذار می باشد. از همین رو تمامی جراحان بینی بعد از عمل زیبایی بینی که بانداژ از روی صورت برداشته می شود توصیه می کنند که از چسب مناسب بر روی بینی استفاده شود. این امر می تواند یکی از مواردی باشد که تورم به وجود آمده را می تواند کنترل کند و محرکی باشد برای کمتر شدن ورم های بینی به شمار می رود. در آن دسته از عزیزان که بینی گوشتی دارند به نسبت دیگر افراد بسته به صلاح دید دکتر جراح بینی باید مدت زمان بیشتری بر روی بینی قرار بگیرد.

آیا چسب بر روی بینی می تواند به فرم جدید آسیب برساند ؟

همان اندازه که چسب بینی می تواند برای کاهش تورم مفید باشد می تواند در صورتی که درست استفاده نشود به شکل بینی آسیب وارد کند. از همین رو بهتر است که در زمانی که به دکتر عمل بینی مراجعه می کنید با دقت به تمامی توصیه ها گوش فرا دهید که بتوانید بهترین بهره برداری را از چسب به کار رفته داشته باشید. پوست بینی بعد از اعمال تغییرات بسیار حساس خواهد بود. از همین رو همواره توصیه اکید می شود که ضربه ای محکم به بینی وارد نشود و یکی از این موارد این است که در زمان تعویض چسب بینی بسیار دقت به خرج دهید که به آرامی آن را از روی بینی بلند کنید.

به طور مثال برای اینکه از قدرت چسبندگی بکاهید که به راحتی و بدون درگیری با پوست آن را از روی بینی بلند کنید می توانید آن را خیس کنید که خود را رها کند و در زمان بلند کردن چسب از روی بینی بهتر است که برخلاف جاذبه زمین این کار صورت بگیرد که به مرور موجب افتادگی بینی می شود. در زمان چسب زدن به بینی بسیار دقت به خرج دهید و نیازی به اعمال فشار بر روی پوست بینی نخواهید داشت و تمام مراحل را به آرامی و لطافت سپری کنید.

آیا چسب زدن به بینی تنها راه کمک به کاهش تورم است؟

خیر علاوه بر تمامی این موارد ، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که شما با رعایت کردن آن ها می توانید روند بهبودی خود را تسریع ببخشید. به عنوان مثال می توانید با استفاده از کمپرس یخ در طول 48 ساعت ابتدایی بعد از عمل بر روی صورت و بینی و همچنین میل کردن آب آناناس و کرفس به واسطه آنزیم های موجود در آن به کاهش تورم بینی خود کمک کنید.

علت چسب زدن بینی | چسب بینی بعد از عمل از نظر دکتر محمد گلی

هر چند وقت یک بار باید چسب بینی را تعویض کرد؟

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی و چسب زدن به بینی مطرح می شود این است که هر چند وقت یک بار چسب بینی را عوض کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم همه چیز به نوع پوست شما بستگی دارد. افرادی که چربی پوست آن ها نرمال است معمولا یک روز درمیان نیاز به تعویض چسب دارند اما در افرادی که میزان تولید چربی در پوست بینی شان زیاد است به نوعی دیگر از پوستی چرب برخوردار هستند باید هر روز چسب را تعویض کنند. در افرادی که پوست خشک دارند هر سه روز یک بار می توانند چسب بینی خود را عوض کنند.

عوارض اشتباه چسب زدن بینی

اشتباه چسب زدن بینی می تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد. زمانی که چسب به جای مناسب خود نزند یا به نحوی ناصحیح نصب شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلات و عوارض زیبایی و عملکردی در بینی شود. یکی از عوارض مهم این اشتباهات می‌ تواند تغییر در شکل طبیعی بینی باشد. این ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری‌ ها، انحرافات یا نامتقارنی در بینی شود که ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشد.
علاوه بر این، احتمال ایجاد مشکلات تنفسی نیز وجود دارد. اگر چسب به نحوی نادرست بر روی ستون بینی قرار گیرد، ممکن است عبور هوا را مختل کند و باعث مشکلات تنفسی شود. همچنین، در برخی موارد ممکن است احساس درد، سوزش یا تورم در ناحیه بینی رخ دهد که نشانه‌ هایی از التهاب یا آسیب ناشی از اشتباه در چسباندن بینی باشند.

نظرات بسته شده است.