کاهش بویایی و ارتباطش با کرونا

شیوع کاهش بویایی و احتمال ارتباط آن با بیماری کرونا

کاهش بویایی و ارتباطش با کرونا : در ماه های اخیر شاهد افزایش شیوع اختلالاتی همچون کاهش بویایی و کاهش چشايى بوده ايم که باعث شده مراجعه کنندگان اين مشكلات زیاد شوند  و سوالات زیادی را در این مورد پرسیده بودند. به همین علت لازم دانستم در رابطه با این موضوع توضیحاتی را ارائه کنم.

ابتدا نكته اى كه بايد دقت شود ،کاهش بویایی منجر به کاهش چشایی نیز می شود و فرد متوجه مزه نخواهد شد. در واقع علت کاهش چشایی همان کاهش بویایی است.

کاهش بویایی و ارتباطش با کرونادر مورد اختلال بویایی به طور کلی دو دسته اختلال بویایی یا به اصطلاح کر بویایی وجود دارد.

  1. دسته ای از اختلال بویایی به دلیل انسداد بوده که بر اثر بسته شدن راه بینی توسط پولیپ یا انحراف بینی هست .در این حالت فرد دچار کاهش بویایی خواهد شد. این موارد ناگهانى نيست و به تدريج پيشرفت مى كتد  و برای درمان و اصلاح آن فرد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.
  2. دسته ای دیگر از اختلال بویایی وجود دارد که به صورت ناگهانی بوده و فرد به دنبال یک سرماخوردگی یا عفونت ویروسی دچار اختلال بویایی می شود. معمولا برای درمان این موارد دارو هایی همچون کورتن، سرم شستشو و ویتامین تجویز می کنیم و اغلب بیمار ظرف مدت چند ماه تا حداکثر یک سال بهبودى پیدا می کند. البته ممکن است در درصدی از موارد، این اختلال درمان نشود و بیمار برای همیشه اختلال بویایی داشته باشد.

کاهش بویایی و ارتباطش با کرونا چیست؟

در یکی دو ماه اخیر بیماران زیادی مراجعه کردند که دچار کاهش شديد  و ناگهانی بويايى و چشايى شدند و این مسئله شیوع زیادی پیدا کرد و با توجه به بیماری اخیر کرونا این سوال  مطرح شد که آیا ارتباطی میان بیماری کرونا و کاهش بویایی وجود دارد یا خیر.

سه نظريه در اين موارد مطرح هست:

اول

به هر حال بیماری کرونا نوعی ویروس است و کاهش بویایی نیز گاهى ناشى از بيمارى هاى ویروسى هست؛ به همین دلیل ممکن است این دو مرتبط با هم باشند. اما این بدین معنی نیست که هر کسی کاهش بویایی پیدا کرد حتما به بیماری کرونا دچار شده است. لازم به ذکر است برخی از افرادی که دچار بیماری کرونا بودند و بهبود یافتند، دچار کاهش بویایی شدند.

اخیرا مقالاتی این مسئله را مطرح کرده اند که کاهش بویایی می تواند از علائم اولیه بیماری کرونا باشد. البته این موضوع به صورت صد درصد و قطعی نیست. در واقع کاهش بویایی به صورت قطع نشانگر کرونا نیست بنابراین جای نگرانی ندارد.

در موارد اخیر چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

نکته ای که وجود دارد این است که اگر کسی دچار کاهش بویایی شد استرس نداشته باشد. اگر سایر علائم کرونا را نداشت نیاز به نگرانی نیست. در این حالت توصیه می شود که فرد استراحت کند و از سرم شستشو و مولتی ویتامین استفاده نماید.

کاهش بویایی و ارتباطش با کرونا
دوم

مسئله دیگری که می تواند علت شيوع کاهش بویایی را در پی داشته باشد، استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها مثل وایتکس و الکل ها است. این مواد هم می توانند منجر به آسيب سلولهاى بويايى شود و به دنبال آن افزایش شیوع مشکلات بویایی شوند. به همین خاطر در این موارد هم توصیه می کنیم که حین استفاده از این مواد، استفاده از ماسک فراموش نشود. همچنین در فضای آزاد استفاده کنید تا با باز بودن در و پنجره تهویه صورت گیرد و اختلالی در بویایی ایجاد نشود. همچنین پس از استفاده از آن ها حتما دست های خود را بشویید و از سرم شستشو بینی استفاده کنید تا مواد باقی مانده در مخاط بینی شستشو شود و آسیبی به مخاط بینی نزند.

در مواردی که احتمال کرونا وجود دارد یا فرد مشکوک به کرونا است و علائم دیگری همچون تب و سرفه دارد باید به بیمارستان مراجعه نماید. البته اینطور نیست که هر کسی دچار کاهش بویایی شد حتما باید تست کرونا بدهد.

توصیه می شود اگر کسی دچار این علائم شد، همانطور که گفتم، از سرم شستشو و ماسک استفاده نماید. همچنین می توان  از مولتی ویتامین های حاوی روی استفاده کرد. البته این موضوع صد در صد ثابت شده نیست.

سوم

استرس: در پايان مجدد توصيه مى شود كه، استرس نداشته باشید چراکه استرس می تواند تشدید کننده این عارضه باشد بنابراین بهتر است بیشتر استراحت کنید.

چنانچه فرد ناقل کرونا بود باید استراحت کند تا بیماری را به فرد دیگری منتقل نکند. همچنین اگر ناقل نبود وعلائمی نداشت هم، استراحت کردن در منزل،  سطح ایمنی بدن را بالا برده و به بهبود کاهش بویایی کمک می کند.

 در پايان آرزوی توفیق و موفقیت برای همه را دارم.​

نظرات بسته شده است.