عوامل انسداد مجاری بینی در کودکان

عوامل انسداد مجاری بینی در کودکان

راه های تنفس هم از راه بینی و هم از راه دهان می باشد ،اما از راه بینی هوا به داخل ریه ها وارد می شود و اگر انسداد نسبی یا کامل در مجاری بینی صورت بگیرد بیمار ممکن است با یکسری بیماری ها نظیر خروپف شبانه ، کاهش بویایی ، سردرد وکاهش حس چشایی و ناهنجاری دهانی و فکی روبرو شود ، بنابراین برای اینکه شخص زندگی عادی را داشته باشد و بتواند به طول معمول و طبیعی زندگی کند نیازمند این می باشدکه مجاری تنفسی آن حتما باز باشد .

عوامل انسداد مجاری بینی در کودکان

در این مقاله به عواملی که موجب انسداد بینی می شود می پردازیم :

عوامل مکانیکی :

این عامل از مهم ترین عواملی می باشد که موجب شده که گرفتگی بینی در کودکان صورت بگیرد و رایج ترین بیمارهای انسداد مکانیکی بینی شامل : انحراف بینی ، بزرگ بودن شاخک ها ، وجود داشتن پولیپ یا تومور بینی و آترزی بینی می باشد .

آترزی بینی یعنی حالتی که قسمت و ناحیه عقب بینی در زمان تولد باز باشد .

عوامل موضعی :

عوامل موضعی را می توان جز بیماری های عمومی یا سیستمیک دانست که موجب شده که مجاری بینی انسداد یابد ، عواملی نظیر کم کاری تیروئید ، آلرژی های فصلی ، مشکل های هورمونی که این عوامل موجب می شوند که در مجاری بینی اختلال ایجاد شود .

توجه به این نکته الزامی می باشد که بانوان باردار نیز در 3 ماه دوم و سوم به احساس گرفتگی در بینی دچار می شوند که توصیه می شود که با پزشک خود مشورت نمایند.

عوامل بیماری های عفونی :

از جمله موارد دیگر که موجب انسداد بینی می شود در کودکان می توان به بیماری های عفونی تنفسی اشاره نمود که این عامل موجب می شود در ناحیه مخاط بینی تورم ایجاد شده و التهاب بینی رخ دهد ، این التهاب بر اثر عواملی نظیر آلرژی فصلی و یا حساسیت به یک عامل در محیط یا بر اثر مبتلا شدن به سرماخوردگی صورت می پذیرد .

عواملی راکه موجب انسداد بینی کودکان می شود را باید جدی گرفت تا از مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد جلوگیری شود .

بعضی از این عوامل که موجب شده انسداد بینی می شوند نیازمند جراحی بینی می باشد مانند عامل مکانیکی و بزرگ بودن شاخک های بینی که فقط با انجام جراحی می توان آنها را از بین برد و درمان کرد .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر مدیریت سایت دکتر گلی.

نظرات بسته شده است.